سپاسگزاری می تواند باعث شادی بیشتر شما بشود!

سپاسگزاری

نوامبر فصل تعطیلات را با انتظارات زیاد برای یک زمان دنج و جشن از سال آغاز می کند. با این حال ، برای بسیاری از این زمان از سال غم و اندوه ، اضطراب یا افسردگی است. مطمئناً ، افسردگی اساسی یا یک اختلال اضطرابی شدید بیشتر از کمک های حرفه ای سود می برد. اما در مورد کسانی که در این زمان از سال فقط احساس گم شدن یا سرپایی یا ضعف می کنند ، چه می کنید؟ تحقیقات (و عقل سلیم) نشان می دهد که یکی از جنبه های فصل شکرگذاری می تواند روحیه را بالا ببرد ، و درست در تعطیلات ساخته شده است – ابراز قدردانی.

کلمه قدردانی از کلمه لاتین gratia گرفته شده است که به معنای لطف ، لطف یا شکرگذاری است (بستگی به زمینه دارد). از برخی جهات شکرگذاری همه این معانی را در بر می گیرد. قدرشناسی قدردانی سپاسگزارانه از آنچه یک فرد دریافت می کند ، چه ملموس و چه غیرمادی است. با سپاسگذاری ، مردم به خوبی های زندگی خود اعتراف می کنند. در این فرآیند ، مردم معمولاً تشخیص می دهند که منشأ آن خوبی حداقل تا حدی در خارج از خودشان نهفته است. در نتیجه ، قدردانی همچنین به افراد کمک می کند تا به عنوان افراد – چه با افراد دیگر ، طبیعت یا قدرت بالاتر – با چیزی بزرگتر از خودشان ارتباط برقرار کنند.

در تحقیقات روانشناسی مثبت ، قدردانی به شدت و به طور مداوم با شادی بیشتر همراه است. قدردانی به افراد کمک می کند احساسات مثبت بیشتری داشته باشند ، از تجربه های خوب لذت ببرند ، سلامتی خود را بهبود بخشند ، با مشکلات مقابله کنند و روابط محکم برقرار کنند.

مردم به چندین روش احساس و ابراز سپاس می کنند. آنها می توانند آن را در مورد گذشته (بازیابی خاطرات مثبت و سپاسگزار بودن از عناصر کودکی یا نعمت های گذشته) ، حال (بدشانسی بدل نکردن) و آینده (حفظ نگرشی امیدوار کننده و خوش بینانه) به کار ببرند. صرف نظر از سطح ذاتی یا فعلی قدردانی کسی ، کیفیتی است که افراد می توانند با موفقیت بیشتر پرورش دهند.
تحقیق درباره شکرگذاری

دو روانشناس ، دکتر رابرت ا. ایمونز از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و دکتر مایکل ای. مک کالو از دانشگاه میامی ، تحقیقات زیادی در مورد قدردانی انجام داده اند. در یک مطالعه، آنها از همه شرکت کنندگان خواستند هر هفته چند جمله با تمرکز بر موضوعات خاص بنویسند.

یک گروه درباره مواردی که در طول هفته برای آنها سپاسگزار بوده اند نوشتند. گروه دوم در مورد تحریکات روزمره یا چیزهایی که باعث نارضایتی آنها شده بود ، و گروه دیگر در مورد حوادثی که بر آنها تأثیر گذاشته بود (بدون تأکید بر مثبت یا منفی بودن آنها) نوشتند. بعد از 10 هفته، کسانی که در مورد شکرگذاری نوشتند خوش بینانه ترند و احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشتند. در کمال تعجب ، آنها همچنین بیشتر از افرادی که بر روی منابع تشدید تمرکز داشتند ، بیشتر ورزش می کردند و کمتر به پزشک مراجعه می کردند.

یکی دیگر از محققان برجسته دیگر در این زمینه ، دکتر مارتین ای. سلیگمن ، روانشناس از دانشگاه پنسیلوانیا ، تأثیرات مختلف مداخلات روانشناسی مثبت را بر روی 411 نفر آزمایش کرد ، که هر یک در مقایسه با یک کار کنترل نوشتن درباره خاطرات اولیه است. هنگامی که وظیفه هفته آنها نوشتن و تحویل شخصاً نامه تشکر به شخصی بود که هرگز به درستی از لطف وی تشکر نشده بود، شرکت کنندگان بلافاصله نمره شادی زیادی را به نمایش گذاشتند. این تأثیر بیشتر از هر مداخله دیگری بود و مزایای آن یک ماه طول کشید.

البته ، مطالعاتی مانند این مورد نمی تواند علت و معلول را ثابت کند. اما بیشتر مطالعات منتشر شده در این زمینه از ارتباط بین قدردانی و رفاه فرد پشتیبانی می کند.

مطالعات دیگر بررسی کرده اند که چگونه قدردانی می تواند روابط را بهبود بخشد. به عنوان مثال ، مطالعه ای بر روی زوجین نشان داد افرادی که برای ابراز سپاس از شریک زندگی خود وقت صرف می کنند ، نه تنها نسبت به طرف مقابل احساس مثبت تری می کنند بلکه در ابراز نگرانی درباره رابطه خود احساس راحتی بیشتری می کنند.

مدیرانی که به یاد می آورند از افرادی که برای آنها کار می کنند “متشکرم” بگویند، ممکن است دریابند که این کارمندان برای کار بیشتر احساس انگیزه می کنند. محققان در مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا جمع آوری کمک های مالی دانشگاه را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه برای درخواست کمک های فارغ التحصیلان به همان روشی که همیشه برقرار بودند تماس تلفنی برقرار کردند. گروه دوم – که در روزی دیگر به کار مشغول شدند – از طرف مدیر بخشش سالانه یک سخنرانی جدی دریافت کردند ، وی به جمع آورندگان صندوق گفت که از تلاش هایشان سپاسگزار است. در طی هفته بعد ، کارمندان دانشگاه که پیام تشکر او را شنیدند 50٪ بیشتر از کسانی که این تماس را نگرفتند تماس های جمع آوری پول جمع کردند.

موارد استثنایی قابل توجهی در نتایج مثبت در تحقیقات در مورد قدردانی وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که زنان مطلقه در میانسال که مجلات سپاسگذاری را نگهداری می کنند از زندگی خود رضایت بیشتری ندارند. مطالعه دیگری نشان داد که کودکان و نوجوانانی که نامه تشکرآمیز را به شخصی که تحولی در زندگی آنها ایجاد کرده است نوشتند و تحویل دادند ، ممکن است باعث شادی بیشتر طرف مقابل شده باشد – اما بهزیستی خود را بهبود نمی بخشند. این یافته حاکی از آن است

سپاسگزاری دستاوردی است که با بلوغ عاطفی همراه است.

راههای پرورش روحیه شکرگزاری

قدرشناسی راهی است که مردم به جای این که همیشه به دنبال چیز جدیدی باشند باعث خوشبخت شدن آنها می شود یا فکر می کنند که تا برآورده نشدن هر نیاز جسمی و مادی نمی توانند احساس رضایت کنند ، از آنچه که دارند قدردانی می کنند. قدردانی به مردم کمک می کند تا به جای آنچه کم دارند ، دوباره روی آنچه دارند تمرکز کنند. و اگرچه ممکن است در ابتدا احساس ساختگی کند ، اما با استفاده و تمرین این حالت روانی قویتر می شود.

در اینجا چند روش برای پرورش شکرگزاری به طور منظم آورده شده است

یادداشت تشکر بنویسید شما می توانید با نوشتن یک نامه تشکرآمیز لذت و قدردانی خود را از تأثیر آن شخص در زندگی خود ، خود را شادتر کرده و روابط خود را با شخص دیگری پرورش دهید. بفرستید یا بهتر از آن ، در صورت امکان آن را تحویل دهید و شخصاً بخوانید. عادت کنید ماهانه حداقل یک نامه تشکر ارسال کنید. هر چند وقت یک بار ، یکی را برای خود بنویسید.

از نظر ذهنی از شخصی تشکر کنید. وقت نوشتن نیست؟ این فقط می تواند به فکر کردن در مورد شخصی که کار خوبی برای شما انجام داده است کمک کند و از شخص ذهنی تشکر کنید.

یک ژورنال قدردانی داشته باشید. نوشتن و یا به اشتراک گذاشتن افکار خود در مورد هدایایی که هر روز دریافت می کنید ، عادت خود را ایجاد کنید.

نعمتهای خود را بشمارید. هر هفته زمانی را برای نشستن و نوشتن درباره نعمتهای خود انتخاب کنید – در مورد آنچه درست پیش رفته است یا از آنچه سپاسگزار هستید ، تأمل کنید. بعضی اوقات به انتخاب شماره ای کمک می کند – مانند سه تا پنج مورد – که هر هفته شناسایی خواهید کرد. هنگام نوشتن ، خاص باشید و به احساساتی که هنگام اتفاق خوب برای شما احساس می کنید فکر کنید.

نماز خواندن. افراد متدین می توانند از نماز برای پرورش شکرگذاری استفاده کنند.

مراقبه کنید مراقبه ذهن آگاهی شامل تمرکز بر لحظه فعلی بدون قضاوت است. اگرچه افراد غالباً روی کلمه یا عباراتی تمرکز می کنند (مانند “صلح”) ، اما تمرکز روی آنچه که از آن سپاسگزار هستید (گرمای خورشید ، صدای دلنشین و غیره) نیز امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.