مدیرعامل مرکز معاینه فنی تهران گفت: 20 درصد خودروهای داخلی صفر کیلومتر فاقد معاینه فنی هستند.
محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت: در هفت ماهه سال 1403 تعداد خودروهای هدایت شده به مراکز معاینه فنی برای اولین بار نشان می دهد که 706 هزار دستگاه خودرو وجود داشته است. ثانیاً، به 906000 دستگاه برای کسب درآمد از ایجاد محتوای ویدیویی رسید
وی افزود: اگر فردی به مرکز MOT مراجعه کند و خودروی خود را MOT نکند، 14 روز فرصت دارد تا عیب را برطرف کند و دوباره به مرکز مراجعه کند و خودرو را MOT کند.
مدیرعامل معاینه فنی مرکزی تهران ادامه داد: بر اساس محاسباتی که انجام دادیم تقریباً 3 تا 3.5 میلیون خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند و باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند.
تنها یک سوم خودروهای پایتخت برای معاینه فنی به مراکز هدایت می شوند
میرزایی قمی تاکید کرد: با توجه به آمار و ارقامی که ذکر شد، اگر بخواهیم خودروها را به نسبت سه به سه و نیم میلیون نفر نگاه کنیم، 906 هزار خودرو معادل یک سوم یا 33 درصد افراد واجد شرایط هستند. ، برای بررسی فنی به مراکز مراجعه کرد. از این تعداد، 29 درصد از مشتریان بار اول که موفق به دریافت معاینه فنی نشدند، پس از بازدید دوم، 95 درصد خودروها موفق به دریافت معاینه فنی خودروی خود شدند و 5 درصد به دلیل نقص فنی و موارد دیگر موفق نشدند. این کار را نکرده اند
وی یادآور شد: لازم به ذکر است که 14 درصد از تعداد بررسی های فنی صادر شده مربوط به بررسی فنی بالاتر است.
20 درصد خودروهای صفر کیلومتر بدون معاینه فنی هستند!
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: طبق قانون هوای پاک، سن معافیت از معاینه فنی 4 سال تعیین شده است. یعنی خودروهای نو تولید و جدید تا چهار سال نیازی به معاینه فنی ندارند و از سال پنجم باید با مراجعه به مراکز معاینه فنی نسبت به سلامت خودرو خود اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: طبق آمار به عنوان مثال در سال 1402 حدود 14 هزار و 300 خودروی نامناسب (تولید آنها به کمتر از 4 سال می رسد) به مراکز معاینه فنی هدایت شدند و حدود 20 درصد خودروهای مردود شده در این بازدیدها ثبت نام شدند. سوال مربوط به کیفیت است. تولید خودروهای داخلی
مدیرکل ستاد معاینه فنی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا حتی خودروهای داخلی که با هزینه های میلیاردی تولید می شوند، کیفیت لازم و مناسب را دارند، تصریح کرد: باید به محصولات تولید شده در کشور اشاره کرد یعنی. دو کارخانه بزرگ
یکی از اعضای کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی گفت: ارگانی که مستقیما باید روند تحقیقات فنی را کنترل کند در واقع هیچ کاری انجام نمی دهد. طبق آماری که از دیوان محاسبات دریافت کردم، با توجه به انجام تکالیف معاینه فنی موضوع ماده 6 قانون تهاتر هوا که معاینه فنی بر عهده آن است اعم از موتورسیکلت یا سواری بودن وسیله نقلیه. . ، با مجموع 2 تخلف یا قصور ثبت شده که در زمینه مالی، اداری و … می باشد. و بدون نظارت بر محیط زیست
در ادامه این برنامه سامیه رفیعی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی گفت: خودروهای صفر کیلومتر حتی خودروهای تولید داخل نیز گاهاً بلافاصله پس از انجام معاینه فنی گواهی استاندارد دریافت نمی کنند همچنین بخشی وجود دارد که خود فرآیند بررسی فنی را کنترل می کند.
بررسی فنی مطابق با اهداف کار نمی کند!
وی افزود: در بررسی فنی اگر بخواهیم صریح و شفاف در این مورد صحبت کنیم، با وجود تمام زحمات نزدیکان در این مراکز، بررسی فنی نتوانست به هدفی که در بررسی های فنی دنبال می کنیم، برسد.
عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی ادامه داد: نهادی که باید نظارت مستقیم بر فرآیند کارشناسی فنی داشته باشد، اساسا هیچ کاری انجام نمی دهد. طبق آماری که از دیوان محاسبات دریافت کردم، با توجه به انجام تکالیف معاینه فنی موضوع ماده 6 قانون تهاتر هوا که معاینه فنی بر عهده آن است اعم از موتورسیکلت یا سواری بودن وسیله نقلیه. . ، بطوریکه در مجموع 2 مورد تخلف یا قصور که در زمینه مالی، اداری و … می باشد مشاهده شد. و بدون نظارت بر محیط زیست
رفیعی در ادامه درباره کیفیت سوخت توضیح داد: به طور متوسط روزانه 122 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم و با توجه به ظرفیت تولید پالایشگاه های ما، کیفیت بنزین مصرفی کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این سوال که کنترل کیفیت بنزین بر عهده کدام نهاد است، تصریح کرد: سازمان محیط زیست وظیفه کنترل کیفیت سوخت را برعهده دارد و طبق گزارش هایی که دریافت کرده اند به این موضوع واقف هستند که مصرف سوخت هم موتورسیکلت و هم در وسایل نقلیه و متاسفانه پاسخ درستی در این زمینه داده نشده است.
معاینه فنی رایگان موتور سیکلت
یکی از اعضای کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم داریم، با مشاهده مشکلات موتورسیکلت داران، بررسی فنی را به عنوان مشوق پیش ببریم. همچنین سیستم جریمه و شناسایی با دوربین باید توسط وزارت کشور در سیمفا تکمیل شود.
مدیرکل مرکز معاینه فنی خودروهای تهران با تایید این موضوع اظهار کرد: در طرحی که در منطقه 12 داریم، برنامه این است که از راکبان موتورسیکلت هزینه ای دریافت نشود. همانطور که اکثر موتورسیکلت ها بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای به مراکز مربوطه واقع در آن منطقه، هیچ گونه MOT ندارند.
چاپ کنید