اما آیا پشتیبانی علمی از ادعاها وجود دارد؟ طبق مقاله ای که در مجله Peerj منتشر شده است ، پاسخ منفی است. نویسندگان مقاله می گویند که این آزمایشات شخصیتی شکل جدیدی از افسانه روانشناختی است. با این حال ، آنها همبستگی های جالب و آماری پیدا کرده اند که می بینند هزینه های اضافی نیز دارند.
در سال چهارم ، مجله کمدی آلمانی قدیمی ترین نسخه معروف از Rabbi-Kardak Illusion را منتشر کرد. در این تصویر ، بسته به زاویه بیننده ، خرگوش یا اردک دیده می شود. این پدیده “ادراک مولتینه” نامیده می شود.
پس از بیرون آمدن تصویر خرگوش ، بسیاری از تصاویر مبهم برای ایجاد ابهام بصری با استفاده از ویژگی های خاص سیستم بینایی انسان طراحی شده اند. این تصاویر باعث می شود افراد بسته به زاویه دید و نحوه پردازش مغز ، شکل های مختلفی را در یک تصویر مشاهده کنند.
بیشتر بخوانید
تصاویر مبهم مدتهاست که مرکز توجه دانشمندان و فیلسوفان بوده است ، زیرا به نظر می رسد تفاوت در نحوه دیدن و درک مردم را نشان می دهد. به همین دلیل ، مطالعات گسترده ای برای یافتن ارتباط احتمالی بین این تصاویر با خصوصیات جامعه شناختی ، بیولوژیکی و روانی انجام شد.
نظرسنجی در سال نهم در مورد بررسی داده های بایگانی شده بی بی سی از دهه 1980 نشان می دهد که مردان در حالی که سالمندان خرگوش را می شناسند ، اردک های بیشتری را می بینند. مطالعه ای از تصویر نامشخص “پیرزن پیر” از شرکت کنندگان خواست که از سن زنی که در عکس می بینند قدردانی کنند. شرکت کنندگان بالای 5 سال توسط افراد مسن ارزیابی شدند. یک مطالعه دیگر این نتیجه گیری را در سال 2 تأیید کرد ، اما همچنین نشان داد که هیچ ارتباطی بین سن فرد و اولین کسی که زن جوان یا سالخورده می بیند وجود ندارد.
افسانه روانشناسی جدید
مقاله جدید به صحت ارتباط بین تصاویر مبهم و صفات فرد می پردازد. ریچارد ویسمن ، نویسنده یک مطالعه در دانشگاه هرتفوردشایر در گفتگو با ارز فنی می گوید: “من همیشه به توهمات بصری علاقه مند بودم زیرا آنها به وضوح نشان می دهند که چگونه درک ما می تواند اشتباه کند.” توهم کارت خرگوش بسیار عالی است زیرا به سادگی با پیچیدگی های زیادی همراه است. وقتی به آن نگاه می کنیم ، ذهن ما دائماً بین دو تفسیر مختلف حرکت می کند. “
در دو مقاله منتشر شده پس از 1 و 2 سال ، ریچارد ویسمن و همکارانش در مورد اینکه آیا سطح خلاقیت مردم خرگوش یا اردک دارد ، بحث کردند. وی گفت: “در ابتدا ، ما نشان دادیم که بین اندازه جابجایی بین تصاویر (خرگوش و اردک) و امتیاز مردم در تست های خلاقیت ارتباط وجود دارد.” اما هر دو مطالعه نشان می دهد که هیچ ارتباط معنی داری بین خرگوش یا اردک وجود ندارد و هیچ سطح خلاقیت وجود ندارد. بنابراین ، ویسمن در مورد ادعاهایی که افراد در تصاویر مبهم ممکن است ویژگی های شخصیتی را نشان دهند ، شک دارد.