در 19 ماه پس از راهاندازی رقابت هوش مصنوعی ChatGPT، غولهای فناوری بارها قول دادهاند که این فناوری هر صنعتی را که فکرش را بکنید متحول خواهد کرد و از این وعده به عنوان توجیهی برای صرف دهها میلیارد دلار برای مراکز داده و تراشههای لازم استفاده میکند. برای پیاده سازی مدل های زبان بزرگ استفاده می شود. اما محصولات ارائه شده تا کنون در مقایسه با این چشم انداز رویایی و جاه طلبانه کم رنگ است. چتباتهایی که مسیر مشخصی برای کسب درآمد ندارند، اقداماتی برای صرفهجویی در هزینههای کدنویسی و خدمات مشتری، و جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با چندین مشکل حق چاپ.
شرکتهای بزرگ فناوری هنوز نتوانستهاند به میزان قابل توجهی درآمد هوش مصنوعی را در قبال میلیاردها دلاری که خرج کردهاند افزایش دهند و این موضوع سرمایهگذاران را نگران آینده محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی کرده است.
با وجود میلیاردها دلار سرمایه گذاری، هوش مصنوعی رشد درآمد قابل توجهی برای Big Tech ایجاد نکرده است
یکی دو ماه گذشته برای هفت غول فناوری که بدون شک بر بازار سهام ایالات متحده تسلط داشتند و به لطف تب هوش مصنوعی شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند، سخت بود.
به گزارش گاردینسال گذشته، مایکروسافت، اپل، انویدیا، آلفابت مادر گوگل، متا مالک فیس بوک و اینستاگرام و واتس اپ، تسلا ایلان ماسک و آمازون جف بزوس نیمی از سود کل S&P 500 را به خود اختصاص دادند. اما شک و تردیدهای فزاینده در مورد بازده سرمایه گذاری در هوش مصنوعی، انتشار گزارش های مالی سه ماهه غیرقابل توجه توسط این شرکت ها، تمرکز سرمایه گذاران بر سهام سایر گروه های صنعتی و انتشار داده های اقتصادی ضعیف از ایالات متحده ترکیبی از درآمدهای حاصل از این هفت غول کاهش قابل توجهی را تجربه می کنند
در این مقاله می خواهیم به رابطه پر سر و صدا غول های بزرگ فناوری با هیاهوی هوش مصنوعی بپردازیم.
چرا قیمت سهام شرکت های هوش مصنوعی کاهش یافت؟
بیشتر از همه، سهامداران نگران این هستند که آیا سرمایه گذاری های عظیم مایکروسافت، گوگل و سایر غول های فناوری در هوش مصنوعی نتیجه خواهد داد یا خیر. این تردید در ماه های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است.
اخیراً تحلیلگران گلدمن ساکس یادداشتی گذاشتند با عنوان “هوش مصنوعی مولد: هزینه بالا، سود کم؟” و در آن، آنها این سوال را مطرح کردند که آیا سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در هوش مصنوعی در چند سال آینده اصلاً نتیجه خواهد داد یا خیر؟ Sequoia Capital که یکی از اولین سرمایه گذاران OpenAI و خالق ChatGPT بود، اخیراً در تحلیلی اعلام کرد که شرکت های فناوری اگر می خواهند با سرمایه گذاری های خود در هوش مصنوعی همگام شوند، باید 600 میلیارد دلار درآمد از این حوزه کسب کنند. !
آنجلو زینو تحلیلگر معروف بازارهای مالی از موسسه تحقیقاتی CFRA معتقد است که این نگرانی ها بر هفت غول بزرگ فناوری تاثیر گذاشته است. او میگوید: واضح است که سهامداران نگران هستند که بازده قابل توجهی از سرمایهگذاری در هوش مصنوعی دریافت نکنند. شرکت های بزرگ فناوری بهتر است حداقل استراتژی های هوش مصنوعی خود را به طور کامل برای سهامداران شفاف کنند.”
عامل دیگری که در این بازی ترس و طمع بازی می کند، انتظارات سرمایه گذاران از فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده است که احتمالاً به زودی نرخ بهره را کاهش می دهد. چشم انداز کاهش هزینه های استقراض تمایل سرمایه گذاران را برای حمایت از شرکت هایی مانند بانک ها، شرکت های املاک و مستغلات و مشاغل کوچکتر که می توانند سود خوبی داشته باشند، افزایش داده است.
از آنجایی که سهام این هفت غول فناوری بیشتر ارزش S&P 500 را تشکیل می دهد، نگرانی سهامداران بر روی S&P 500 به عنوان یک کل سنگینی می کند. هنری آلناستراتژیست کلان دویچه بانک در این خصوص می گوید: به دلیل تمرکز روزافزون شرکت های گروه فناوری بر هوش مصنوعی نسبت به سایر سهام در بورس آمریکا، تأثیر کاهش تب هوش مصنوعی برای این افراد شدیدتر است. غول ها.”
به طور خلاصه؛ اینجاست که ترس سرمایهگذاران به وجود میآید: آیا همه این سرمایهگذاریها در نهایت ارزشش را خواهند داشت یا اینکه تبلیغات هوش مصنوعی پس از مدتی از بین میرود و صنعت فناوری به سمت فناوری درخشان دیگری خواهد رفت؟
آیا حباب هوش مصنوعی ترکیده است؟
برخی از سرمایه گذاران انتظار داشتند که این سه ماهه زمانی باشد که غول های فناوری اعلام کردند که سرمایه گذاری زیرساخت های هوش مصنوعی خود را کاهش می دهند زیرا هوش مصنوعی انتظارات آنها را برآورده نمی کند.
اما برعکس این اتفاق افتاد. گوگل، مایکروسافت و متا با ایجاد زیرساخت برای آینده هوش مصنوعی برنامههای خود را برای سرمایهگذاری بیشتر در هوش مصنوعی اعلام کردهاند. متا هزینه سالانه هوش مصنوعی را بین 37 تا 40 میلیارد دلار تخمین زد و مایکروسافت گفت که انتظار دارد در سال مالی 2025 بیشتر از 56 میلیارد دلاری که در سال گذشته هزینه کرده بود، برای هوش مصنوعی هزینه کند. گوگل همچنین پیش بینی می کند که سرمایه گذاری های آن برای هر سه ماهه امسال 12 میلیارد دلار یا بیشتر باشد.
به گفته رهبران صنعت فناوری، چیزی که آنها نیاز دارند زمان است. زمان زیادی. این زمان برای مایکروسافت حدود 15 سال است! متا همچنین می گوید که انتظار ندارد محصولات هوش مصنوعی در سال 2024 درآمد قابل توجهی برای شرکت ایجاد کنند، اما به مرور زمان فرصت های درآمدزایی جدیدی را ایجاد خواهند کرد.
مایکروسافت می گوید 15 سال طول می کشد تا سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را جبران کند
چنین چشم اندازی برای بسیاری از سرمایه گذارانی که به رشد قابل اعتماد فروش و درآمد سیلیکون ولی عادت دارند نگران کننده است. بیایید بگوییم که برخی از آنها شک دارند که سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در نهایت نتیجه دهد. جیم کوولوتحلیلگر گلدمن ساکس در گزارشی استدلال کرد که “این فناوری برای حل مشکلات پیچیده ای که بتواند هزینه های آن را توجیه کند، طراحی نشده است.”
اگر میخواهید درک ملموسی از بازده بلندمدت سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی داشته باشید، فقط به سیستم خودران تسلا نگاه کنید. تسلا از سال 2015 این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را به عنوان بخش کلیدی طرح تجاری خود معرفی کرده است و مرتباً قول می دهد که به زودی راه اندازی شود. اما این سیستم همچنان به یک راننده انسانی هوشیار نیاز دارد که در صورت بروز مشکل بتواند مسئولیت را بر عهده بگیرد. در همین حال، نزدیک به چهار سال پس از اولین معرفی آن به مشتریان تسلا، هنوز با نگرانی های ایمنی مواجه است.
در حال حاضر، به نظر می رسد رهبران فناوری بزرگ معتقدند که “ریسک سرمایه گذاری کم بسیار بیشتر از ریسک سرمایه گذاری بیش از حد است”. از آنجا که ساخت مراکز داده زمان بر است، و اگر کسی قرار است در مسابقه هوش مصنوعی برنده شود، هیچ شرکتی نمیخواهد شانس برنده شدن را فقط به دلیل نداشتن ظرفیت محاسباتی کافی از دست بدهد. از سوی دیگر، این شرکتها به اندازهای از کسبوکارهای اصلی خود درآمد دارند که سرمایهگذاران میتوانند فعلاً از پس این ولخرجیهای هوش مصنوعی برآیند.
اما تحلیلگران پیشبینی میکنند که به زودی، شاید در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده، فشار سرمایهگذاران برای کاهش سرمایهگذاری در زیرساختها به قدری قوی شود که مدیران فناوری مجبور به عقبنشینی شوند.
آیا هوش مصنوعی مولد برای شرکت ها درآمدزایی می کند؟
ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که می توانند متن، صدا یا تصاویر قابل قبولی را از طریق پرس و جوهای چند خطی ساده تولید کنند، هوش مصنوعی تولیدی نامیده می شوند. موفق ترین و موثرترین کاربرد هوش مصنوعی مولد را در دسته کاربران و مشتریان می توان یافت. افرادی که یاد گرفته اند چگونه از ابزارهایی مانند مایکروسافت Copilot یا Anthropic's Claude به طور موثر استفاده کنند و توانسته اند کارهای وقت گیر را در مدت زمان کوتاه تری انجام دهند.
اما در سطح شرکتی و تجاری تنها چند نمونه قابل توجه وجود دارد. بزرگترین آنها انویدیا است که با فروش بیل در عجله طلایی هوش مصنوعی ثروتمند شد! این غول آمریکایی با درآمد حاصل از فروش تراشه های هوش مصنوعی بسیار گران قیمت خود توانست به سودهای کلانی دست یابد. به گونه ای که ارزش سهام آن تنها در دو سال 7 برابر شد و اکنون با ارزش بازار 2.93 تریلیون دلار سومین شرکت با ارزش جهان است.
جایزه بهترین استفاده تجاری از هوش مصنوعی کلارینا اعطا می شود این شرکت که در زمینه فروش کالا فعال است و استراتژی «اکنون بخر، بعدا بپرداز» را اتخاذ کرده است، چند ماه پیش اعلام کرد که دستیار هوش مصنوعی این شرکت که توسط OpenAI توسعه یافته است توانسته دو سوم را به خود اختصاص دهد، همه را اداره می کند. درخواست های خدمات مشتری
تحلیلگران بر این باورند که فقدان کاربردهای اقتصادی جدید و سودآور برای هوش مصنوعی مولد می تواند روند سرمایه گذاری در این حوزه را مختل کند. برای تبدیل این فناوری به منافع اقتصادی واقعی و ملموس همچنان مشکلاتی وجود دارد که در صورت عدم رفع آنها باید منتظر چالش های بیشتری در مسیر سرمایه گذاری شرکت ها در این حوزه باشیم.