مجله اینترنتی گیمیس

ادغام هوندا و نیسان؛ وقتی شاسی‌بلندها پراهمیت‌تر از همیشه می‌شوند

ادغام نهایی هوندا و نیسان یکی از تحولات مهم در صنعت خودرو پس از ایجاد Stlantis در سال 2021 خواهد بود. اما خطرات بزرگی نیز در این زمینه وجود دارد.

به گزارش The Vergeدر یک میزگرد رسانه ای منتخب در لاس وگاس در روز سه شنبه، مدیران هوندا دیدگاه های بیشتری را در مورد ادغام، از جمله نحوه ترکیب منابع و کارخانه ها برای کمک به شرکت ها برای حفظ رقابت در یک نبرد گران قیمت با چین، ارائه کردند.

هوندا نگران ظهور سریع چین به عنوان یک بازیگر اصلی و رقابتی در خودروهای الکتریکی و خودران است. در اواخر دسامبر (اوایل آذر) هوندا و نیسان اعلام کردند که تفاهم نامه ای برای ایجاد یک شرکت خودروسازی به ارزش حدود 50 میلیارد دلار امضا کرده اند. در آن زمان شاید توشیرومدیرعامل هوندا گفت: ظهور خودروسازان چینی و بازیگران جدید این صنعت ماشین کاملاً تغییر کرده است ما باید توانایی خود را برای مقابله با آنها تا سال 2030 تقویت کنیم. در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.»

بر اساس گزارش اخیر S&P Global Mobility، سهام مربوط به سازندگان خودروهای الکتریکی نیز افزایش خواهد یافت. بازار جهانی خودروهای برقی با نرخ سالانه 30 درصد رشد خواهد کرد و انتظار می‌رود امسال 89.6 میلیون خودروی برقی جدید به فروش برسد.

طبق تحقیقات بازار متفقین، انتظار می‌رود بازار جهانی خودروهای خودران تا سال 2025 به 60.3 میلیارد دلار برسد. زیرا پیش بینی می شود این بازار تا سال 2035 به 448.6 میلیارد دلار برسد. اگر خودروسازان ژاپنی بخواهند به تسلط خود بر بازار ادامه دهند، باید سریعتر برای افزایش تحویل خودرو به مشتریان اقدام کنند.

نوریا کیاهارامدیرعامل و معاون اجرایی هوندا گفت که از ابتدای سال گذشته با نیسان در حال مذاکره هستیم. پس از نمایش دو مدل مفهومی هوندا 0 در نمایشگاه CES 2025، کیاهارا گفت که هنوز هیچ تصمیمی در مورد ادغام این دو خودروساز قطعی نشده است، اما ما در مورد چگونگی انجام امور صحبت کرده ایم.

در طول بحث پانل، Kayahara گفت که هوندا به نیسان به عنوان راهی برای کاهش هزینه های مربوط به خودروهای کنترل شده با نرم افزار آینده (SDV) نگاه می کند. او گفت: «ما هزینه های نیروی کار و توسعه زیادی داریم و اگر بتوانیم عملیات را به اشتراک بگذاریم، به نفع ما خواهد بود. وی ادامه داد: نقش توسعه نرم‌افزارهای کاملاً جدید از جمله سیستم‌های رانندگی پیشرفته در استقامت خودروسازان و انجام کارآمد این امر به اثبات رسیده است. داره گرانتر میشه

هوندا اضافه کرد که SUV های بزرگ نیسان مانند Armada و Pathfinder آن را به یک شریک جذاب تبدیل کرده است. توشیرو آکیوامعاون رئیس جمهور و رئیس مرکز توسعه BEV هوندا، اعلام کرد که فناوری هیبریدی هوندا قدرت زیادی دارد. اما در حال حاضر، فقط در خودروهای سایز متوسط ​​مانند CR-V و Accord موجود است. این شرکت به خودروهای بزرگتر نیسان علاقه مند است. زیرا می تواند ظرفیت موتور و باتری خودروهای هوندا را با خودروهای بزرگتر مطابقت دهد.

اگرچه هوندا Prologue را دارد، اما بخشی از سرمایه گذاری مشترک 5 میلیارد دلاری با جنرال موتورز بود که تنها دو خودرو دوام آورد. Prologue با فروش بیش از 33000 دستگاه در سال 2024 به یک موفقیت بزرگ در بازار خودروهای برقی تبدیل شده است و فروش بیشتری از Honda Passport با موتور بنزینی داشته است.

پرولوگ هوندا
نیسان آرماندا

با به بن بست رسیدن همکاری هوندا با جنرال موتورز، بعید است که Prologue برای مدت طولانی در تولید باقی بماند. هوندا هیچ اطلاعیه ای در مورد برنامه های خود برای این خودرو منتشر نکرده است. هوندا در حال حاضر یک کراس اوور تمام الکتریکی دیگر بر اساس مدل Prologue ارائه نمی دهد و طرفداران این برند سال هاست که برای یک CR-V تمام الکتریکی فریاد می زنند.

در مقابل، درآمد نیسان در سال گذشته 90 درصد کاهش یافت و مجبور شد هزاران کارگر را اخراج کند. این شرکت پس از دستگیری کارلوس گوسنمدیرعامل سابق نیسان در سال 2018 با مشکلاتی روبرو شد. به دلیل تخلفات مالی جای تعجب نیست که Ghosn از این خبر ناراضی است و به بلومبرگ می گوید که نیسان در “حالت وحشت” قرار دارد. وی این معامله را یک حرکت ناامیدکننده خواند و خاطرنشان کرد: هم افزایی بین این دو شرکت دشوار است.

همانطور که مدیران هوندا در میزگرد اشاره کردند، تلاش های نیسان برای حفظ موقعیت خود می تواند فرصتی برای هوندا ایجاد کند. زیرا کارخانه های عرضه کننده هوندا در ایالات متحده در حال حاضر با حداکثر ظرفیت کار می کنند و هوندا می تواند از ظرفیت مازاد کارخانه های نیسان برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان استفاده کند. کیاهارا گفت: من در موقعیتی نیستم که در مورد نیسان اظهار نظر کنم. اما آنها ظرفیت انجام این کار را دارند.”

تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات خارجی و حذف یارانه خودروهای برقی نیز در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت. کیاهارا گفت: «اگر ترامپ بر استراتژی‌های آینده دولت آمریکا تأثیر بگذارد، ما باید برای کاهش یا توقف یارانه‌های خودروهای الکتریکی آماده و انعطاف‌پذیر باشیم».

مقالات مرتبط

سیاست‌های بالقوه دونالد ترامپ و تأثیر آن بر هوندا شامل محل تولید محبوب‌ترین خودروهای هوندا مانند CR-V و Civic است. Kayahara گفت: “هر کارخانه در کانادا و مکزیک تقریباً در حداکثر سطح تولید خود است.” تغییر رویه کارخانجات هوندا آسان نیست. اما بسته به شرایط تعرفه، ممکن است مجبور شویم محل تولید را به ژاپن یا جاهای دیگر تغییر دهیم.»

تغییر عمده در روند تولید خودروهای هوندا می تواند منجر به افزایش قیمت مصرف کننده شود. با وجود تمام خطرات پیش رو، هوندا در تعهد خود به برقی سازی خودرو ثابت قدم است. کیاهارا گفت: سال آینده شاهد خودروهای برقی سری صفر خواهیم بود. وقتی صحبت از مسائل زیست‌محیطی می‌شود، به نظر می‌رسد خودروهای الکتریکی راه‌حل آینده هستند و این تغییر نخواهد کرد.»

share this recipe:
Facebook
Twitter
Pinterest

Still hungry? Here’s more