همکاری مایکروسافت و OpenAI که زمانی آینده روشنی را در زمینه هوش مصنوعی نوید می داد، اکنون با چالش های جدی مواجه است و به نظر می رسد این دو شرکت مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته اند. این جدایی که نشانه های آن از اواسط سال 2023 قابل مشاهده است، دلایل متعددی دارد، از جمله جاه طلبی های رو به رشد OpenAI، نیاز به منابع محاسباتی بیشتر و تفاوت های شخصی بین مدیران ارشد.
یکی از مهم ترین نشانه های شایعه انشعاب، تصمیم OpenAI برای تنوع بخشیدن به زیرساخت ابری خود است. این شرکت با همکاری سافت بانک و اوراکل، پروژه ای 500 میلیارد دلاری به نام «استارگیت» را برای ساخت مراکز داده جدید راه اندازی کرد. این اقدام به انحصار مایکروسافت به عنوان تنها ارائه دهنده خدمات ابری OpenAI پایان می دهد. این در حالی است که مایکروسافت در سال 2019 بیش از 1 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد و به شرکت در مراحل اولیه توسعه کمک کرد.
مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce در مصاحبه با CNBC، در خصوص اشتغال مصطفی سلیمان مایکروسافت گفت که این شرکت قصد دارد مدل های هوش مصنوعی خود را توسعه دهد و در نهایت از OpenAI دور شود. بنیوف به اختلاف بین سلیمان و سام آلتمنمدیر عامل OpenAI به این مشکل اشاره می کند و یکی از عوامل افزایش تنش بین دو شرکت می داند. در هفته های گذشته اخباری مبنی بر اختلافات و رقابت های داخلی بین کارکنان این دو شرکت منتشر شد که موید صحبت های مدیرعامل سیلز فورس است.
همچنین، با توجه به سهم بازار رو به رشد OpenAI، این شرکت برای توسعه محصولات خود به منابع محاسباتی بسیار بیشتری نیاز دارد، که ممکن است مایکروسافت نتواند یا نخواهد به طور کامل آنها را ارائه دهد. علاوه بر این، پایان قرارداد انحصاری بین دو شرکت پس از دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) که آلتمن معتقد است اکنون امکان پذیر است، نقش مهمی در این جدایی دارد. راه اندازی محصولات سازمانی رقابتی از OpenAI نیز بر این تنش ها افزوده است.
مقالات مرتبط
مایکروسافت نیز بیکار نمی نشیند و به طور جدی در حال توسعه قابلیت های هوش مصنوعی خود است. بنابراین این شرکت در حال کار بر روی مدل زبان بزرگ خود به نام MAI-1 است و گروه جدیدی را برای توسعه عوامل و برنامههای هوش مصنوعی رهبری میکند. جی پریخ علاوه بر این، مایکروسافت در اطلاعیه های اخیر خود به OpenAI اشاره نکرده است، که نشان می دهد این شرکت تمرکز خود را به کار مستقیم با OpenAI تغییر می دهد.
تحولات مورد بحث خبر خوبی برای شرکت هایی مانند Salesforce است که از مدل های OpenAI استفاده می کنند و روی رقبایی مانند Anthropic سرمایه گذاری کرده اند. چرا که رقابت در حوزه هوش مصنوعی تشدید شده و شرکت ها سعی دارند سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را به خود اختصاص دهند. به نظر می رسد که همکاری استراتژیک مایکروسافت و OpenAI که به عنوان یک اتحاد قدرتمند در دنیای هوش مصنوعی شناخته می شود، به پایان رسیده و فصل جدیدی در تاریخ هوش مصنوعی در حال ظهور است.