مجله اینترنتی گیمیس

انویدیا خداحافظی با گرافیک‌های مکس‌ول، پاسکال و ولتا را شروع کرد

یادداشت های Nvidia برای جعبه ابزار CUDA 12.8 نشان می دهد که گرافیک Pascal ، Maxwell و Volta احتمالاً به شاخه ارثی درایور منتقل می شوند. این سند نشان می دهد که نگهداری از معماری های فوق به پایان می رسد.

به گفته نویدیاکارتهای گرافیکی GPP ویژگی های جدیدی را در به روزرسانی های آینده دریافت نمی کنند. این هیچ ارتباطی با نگهداری رانندگان بازی GeForce ندارد. در حقیقت ، ماکسول و پاسکال برخلاف کپلر هنوز در لیست پشتیبانی درایور Geforce RTX قرار دارند.

NVIDIA مشخص نکرد که چه موقع مانع از حفظ بازی های بازی های کارت های گرافیکی Pascal ، Maxwell و Volta می شود. مجموعه فعلی ابزارهای کد هنوز از سه معماری ذکر شده پشتیبانی می کند. اما آنها به روزرسانی های آینده را دریافت نمی کنند.

از این پس ، کارتهای سری GTX 16 مانند GTX 1630 تنها کارتهای گرافیکی GTX باقی مانده هستند که تعمیر و نگهداری کامل را دریافت می کنند. زیرا آنها بر اساس معماری تورینگ سری RTX 20 ساخته شده اند.

معماری ماکسول در سال 2014 به عنوان وارث کپلر معرفی شد. این معماری در مقایسه با نسل قبلی پیشرفت های قابل توجهی در بهره وری و بهره وری انرژی ایجاد کرده است. اولین بازی Maxwell در سری GTX 700 با دو کارت گرافیکی کم ، GTX 750 و GTX 750 TI همراه بود.

ماکسول اولین معماری Nvidia است که برای گرافیک لپ تاپ بهینه شده است. تراشه های اصلی Maxwell (GK110) با استفاده از یک فرآیند TSMC 28 نانومتری ساخته شده اند و در نسل بعدی آنها با یک تراشه 20 نانومتری GM204 در سری GTX 800 جایگزین شده اند.

معماری ماکسول در سری GTX 900 بهبود یافته و عملکرد باورنکردنی آن را نشان داد. کارتهای GTX 980 و 970 با تولید گرما 165 و 145 وات بهترین راندمان انرژی در بازار را در آن زمان داشتند.

Pascal در سال 2016 به عنوان یک پیشرفت مهم و مهم در معماری پردازنده NVIDIA معرفی شد و پیشرفت های بیشتری در بهره وری انرژی به همراه پرش های زیاد در بهره وری ارائه داد. این معماری از فناوری TSMC 16nm استفاده می کند و دو برابر تراکم ترانزیستور از Maxwell را ارائه می دهد. بنابراین ، تراشه GP104 در کارت گرافیک GTX 1080 به طور متوسط ​​60 ٪ سریعتر از GTX 980 و 35 ٪ سریعتر از GTX 980 TI بود.

ماده وابسته

ولتا بنیانگذار پردازنده های اطلاعاتی مصنوعی Nvidia بود و در سال 2017 معرفی شد. این معماری عمدتاً برای برنامه های هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. ولتا اولین معماری است که دارای هسته های تانسور است و قابلیت های محاسباتی بیشتری نسبت به هسته های CUDA برای کارهای خاص هوش مصنوعی ارائه می دهد. اولین هسته های تانسور دارای 120 قدرت پردازنده Teraflop بود که 9 برابر سریعتر از هسته های پاسکال بود.

ولتا تقریباً به بازار مشتری تجارت بسیار متمرکز بود و هرگز در کارتهای گرافیکی GeForce گنجانده نشده بود. تراشه سرب 12 نانومتری GV100 بیش از 30 ٪ بزرگتر از GPU نسل قبلی GP100 بود. Titan V تنها کارت گرافیک Nvidia مبتنی بر ولتا است که برای رایانه های خانگی طراحی شده است.

share this recipe:
Facebook
Twitter
Pinterest

Still hungry? Here’s more