سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در حال انجام تحقیقاتی درباره وضعیت بازار استراتژیک (SMS) در مورد اکوسیستم های موبایل اپل و گوگل است.
استعلام جدید حمایت از رقابت در بریتانیا این بخشی از قانون بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف کننده (DMCC) است که سال گذشته تصویب شد و از این ماه اجرایی شد. این قانون به CMA اختیارات جدیدی می دهد تا شرکت هایی را که بیش از حد قدرتمند تلقی می شوند به عنوان دارای “موقعیت استراتژیک” در بازار هستند شناسایی کند و راه حل ها و مداخلاتی را برای بهبود رقابت پیشنهاد دهد.
CMA اولین تحقیق خود را هفته گذشته اعلام کرد که با بررسی سهم بازار جستجوی گوگل آغاز شد که طبق گزارش ها حدود 90 درصد است. در آن زمان، CMA اعلام کرد که تحقیقات جدیدی در ژانویه انجام خواهد شد و اکنون می دانیم که قدرت های جدید آن موقعیت استراتژیک بازار اپل و گوگل را در اکوسیستم های تلفن همراهشان، که حوزه هایی مانند مرورگرها، فروشگاه های اپلیکیشن و سیستم عامل ها را پوشش می دهد، بررسی خواهند کرد.
در ماه نوامبر، یک گروه تحقیقاتی به رهبری CMA به این نتیجه رسیدند که سیاستهای مرورگر موبایل اپل و معامله آن با گوگل «نوآوری خفهکننده» در بریتانیا است. یافتهها نشان میدهد که اپل مرورگرهای مختلف تلفن همراه را مجبور به استفاده از WebKit (موتور مرورگر خود) میکند که در مقایسه با سافاری محدودیتهایی برای آن مرورگرها در انجام کارها ایجاد میکند.
به عنوان بخشی از بررسی جدید، CMA قبلاً تأیید کرده است که “میزان رقابت بین و درون” اکوسیستم های موبایل اپل و گوگل را بررسی خواهد کرد، از جمله موانعی که ممکن است دیگر شرکت ها را از رقابت باز دارد.
بررسی CMA شامل این خواهد شد که آیا اپل و گوگل از موقعیت غالب خود در سیستم عامل ها، توزیع برنامه ها یا مرورگرها برای “تبلیغ برنامه ها و خدمات خود” استفاده می کنند یا خیر.
مقاله مرتبط
CMA یک دوره سه هفتهای را آغاز میکند که طی آن از سهامداران مربوطه دعوت میشود تا نظرات خود را به عنوان بخشی از تحقیقات ارائه کنند و انتظار میرود نتایج تا 22 اکتبر 2025 اعلام شود. (30 مهر 1404).
اگر مشخص شود که اپل و گوگل دارای موقعیت استراتژیک در بازار هستند، از آنها خواسته می شود که دسترسی بیشتری به ویژگی های کلیدی برای افراد و شرکت های مختلف فراهم کنند تا به آنها در رقابت بهتر کمک کنند.