با توجه به اینکه امارات و اکثر کشورهای همسایه صنعت خودروسازی ندارند، مجبور به واردات خودروهای روز دنیا با کمترین تعرفه هستند. اما در ایران به بهانه حمایت از تولیدکنندگان داخلی این اتفاق نمی افتد.
دولت های ایران در چند دهه گذشته تعرفه های بالایی بر واردات خودرو وضع کرده اند و همین مشکل باعث تفاوت عجیب قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به بازار کشورهای همسایه شده است. در سال های اخیر دولت با ممنوعیت کامل واردات خودروهای سواری، علاوه بر کمبود این خودروها در بازار، موجب افزایش چند برابری شکاف قیمتی با کشورهای همسایه شده است.
اما با وجود این خودرویی در بازار ایران به فروش می رسد که قیمت آن کمتر از امارات است. در زمان نگارش این مطلب، هونگچی EQM5 با قیمت دو میلیارد و 140 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می رسد، در حالی که مدل برقی هونگچی 2022 در بازار امارات به قیمت 155 هزار درهم معادل دو میلیارد و 200 میلیون تومان خرید و فروش می شود. 525 میلیون تومان.
دلیل اختلاف قیمت 400 میلیون تومانی در بازار خودرو ایران و امارات چیست؟
با توجه به اینکه تقریباً تمامی خودروهای وارداتی در بازار ایران با قیمت چند برابری نسبت به بازار امارات به فروش می رسند، یافتن خودرویی که در ایران با قیمت 385 میلیون تومان ارزان تر از امارات به فروش می رسد کمی عجیب به نظر می رسد.
هونگچی یکی از خودروسازان سطح بالا در چین است که محصولاتش در رده لوکس طبقه بندی می شوند، اما Hongchi EQM5 مدل تمام الکتریکی این شرکت است. بنابراین احتمالاً شرایط خودروهای تمام برقی وارداتی در بازار ایران با خودروهای بنزینی متفاوت است.
بر اساس تعرفه های امسال، تعرفه واردات خودروهای سواری تمام برقی معادل چهار درصد و سود تجاری آنها برای خودروهای بین 20 تا 30 هزار یورو و بالای 30 هزار یورو به ترتیب 11 و 26 درصد تعیین شده است.
این در حالی است که سال گذشته تعرفه واردات خودروهای بنزینی در ایران بر اساس حجم موتور بین 20 تا 175 درصد تعیین شده بود. از سوی دیگر اگرچه سود تجارت خودرو در سال گذشته نیز کاهش یافته است، اما برای خودروی وارداتی با حجم موتور 1.5 لیتری، سود تجارت 51 درصد است. بنابراین تعرفه واردات و سود بازرگانی خودروهای 1.5 لیتری بنزینی که بیشترین میزان واردات را دارند بیش از 146 درصد خواهد بود.
بی اعتمادی مردم به خودروهای برقی
موضوع دیگری که در بحث قیمت پایین خودروهای برقی در بازار ایران باید به آن اشاره کرد، عدم اعتماد مردم به این نوع خودروها است. به عبارتی بخش بزرگی از خودروهای برقی که توسط خودروسازان و واردکنندگان داخلی در بازار عرضه میشود، بدون مشتری میمانند و مردم تمایل چندانی به خرید آنها نشان نمیدهند.
شاید بتوان دلیل این بی اعتمادی را اولاً نبود زیرساخت های مناسب برای این خودروها و در درجه دوم کمبود برق دانست. بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی در سراسر کشور به 37 ایستگاه می رسد که از این تعداد تنها 23 جایگاه فعال در کشور وجود دارد.
این در حالی است که در دی ماه 1402 جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از وجود 4305 جایگاه خدمات در کشور خبر داد.
از سوی دیگر، جدای از کمبود ایستگاه های شارژ سریع، مشکل کمبود برق در سال های اخیر در سراسر کشور فراگیر شده است. پس در این شرایط دولت چگونه می خواهد با کاهش تعرفه ها مردم را به خرید خودروهای برقی تشویق کند؟
اخبار تجارت