افشاگری های جالب درباره اپل همچنان ادامه دارد. اسناد داخلی محرمانه نشان می دهد که روز پس از عرضه آیفون، حداقل 9 نفر در نوکیا متوجه تهدید بزرگ آیفون شدند. متاسفانه مدیران ارشد نوکیا متوجه این تهدید نشدند و تنها در عرض هفت سال، نوکیا از سلطان بازار تلفن همراه به یک شرکت بازنده تبدیل شد.
یک روز قبل از عرضه آیفون، نوکیا حدود 50 درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار داشت و هیچ شرکت دیگری حتی به این رقم نزدیک نشده بود. در آن زمان وضعیت مالی نوکیا عالی بود و نوکیا برندی بود که از نظر بسیاری از مردم گوشی های شیک و جذاب تولید می کرد.
چیزی که مدیران ارشد نوکیا متوجه نشدند این بود که عرضه آیفون همه چیز را تغییر خواهد داد. نوکیا خیلی دیر متوجه شد که تلفن های همراه بدون صفحه کلید آینده تلفن های همراه را شکل می دهند و تنها 7 سال طول کشید تا نوکیا از بازار تلفن همراه خارج شود.
مقالات مرتبط
اگر نوکیا به سخنان این گروه 9 نفره از کارشناسان گوش می داد، شاید بازار موبایل امروز با آنچه اکنون می بینیم متفاوت بود. در گزارش فهد ایکس می بینیم که این گروه 9 نفره می گویند:
آیفون یک رقیب جدی رده بالا است. رابط کاربری صفحه لمسی آیفون می تواند استاندارد جدیدی را برای فناوری پیشرفته ایجاد کند. یک مدل رابط کاربری جدید که نوید استفاده از سهولت بی نظیر را می دهد. اپلیکیشن های اینترنتی جذاب و یکپارچه. نوکیا نیاز به توسعه یک رابط لمسی برای مقابله دارد. رابط کاربری جدید می تواند استانداردهای تجربه کاربر را برای کل بازار تغییر دهد. این به عنوان “خیرکننده و فوق العاده پاسخگو” تبلیغ می شود. رابط کاربری یکی از ویژگی های اصلی نوکیا است. بنابراین، رابط کاربری ممکن است بزرگترین تهدید آیفون باشد. آیفون توجه رسانه های آمریکایی را به خود جلب خواهد کرد. اگر اپل با قیمت اعلام شده در این هدف موفق شود، بازار جدیدی برای گوشی های موبایل رده بالا ایجاد خواهد کرد.
جان گروبر او خاطرنشان می کند که تیم 9 نفره نوکیا عملکرد خوبی نداشتند. آنها نتوانستند نقش دسترسی به اینترنت یا نحوه ارائه برنامه های کاربردی موبایل اپل را درک کنند. با این حال، اگر هیئت مدیره نوکیا در آن زمان به صحبت های کارشناسان خود گوش می داد، این شرکت هنوز هم گوشی های هوشمند تولید می کرد.