رئیس کل گمرک کشور آمار واردات پنج ماهه سال 1403 را اعلام کرد اما سوال اینجاست که چرا محصولات برندهای جهانی خودرو که در نهایت از گمرک معاف شدند؟ هنوز وارد بازار خودرو نشده اند؟
واردات خودرو در پنج ماهه سال 1403 از کل واردات سال 1402 بیشتر شد، اما خودروهای وارداتی در بازار و همچنین خیابان ها آنطور که باید آفتابی نبود. بر اساس اعلام رئیس کل گمرک، در مجموع «حدود 15 هزار و 500» انواع «خودروهای سواری» از گمرکات سراسر کشور معافیت قاطع شده است.
محمد رضوانی فر ابتدای سال جاری «کل خودروهای سواری» ترخیص شده از گمرک هاول و خوش را «11250 دستگاه خودرو» اعلام کرد. به این ترتیب با توجه به ترخیص خودروها تا پایان مردادماه امسال، رشدی نزدیک به 38 درصدی در واردات خودرو به کشور داریم.
با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال جاری و ورود محصولات برندهای جهانی خودرو به کشور، آمار ورود و ترخیص از سال گذشته بیشتر شده است.
اگر حجم واردات خودرو در سال 1402 را به امسال اضافه کنیم، شاهد عرضه نهایی حدود 26 هزار و 750 خودرو از انواع محصولات سواری برندهای بین المللی خواهیم بود. اما با وجود این تیراژ، خودروهای وارداتی به درستی به بازار عرضه نشده اند و در خیابان ها شاهد آن نیستیم. به نظر می رسد خودروهای وارداتی نامرئی شده اند.
سوال اینجاست که چرا محصولات نهایی بدون گمرک برندهای جهانی خودرو; هنوز وارد بازار خودرو نشده اند؟ بر اساس بررسی های خبرنگار اختاز نیوز، به نظر می رسد دلیل اصلی این مشکل را باید در تردید خریداران خودروهای وارداتی نسبت به آینده ورود به کشور جستجو کرد. با وجود ثبات نسبی که در اقتصاد کشور به وجود آمده، صاحبان خودروهای وارداتی همچنان به این ثبات مشکوک هستند و معتقدند این ثبات چندان دوام نخواهد آورد و شرایط اقتصادی کشور دوباره دچار نوسان خواهد شد. بنابراین ترجیح می دهند خودروی خود را به بازار عرضه نکنند و آن را در پارکینگ ها نگهداری کنند. این افراد منتظرند تفاوت قیمتی که برای داشتن خودروی مورد نظر خود پرداخته اند و قیمت بازار تعمیق یابد.
البته صاحبان خودروهای وارداتی برای تحلیل خود به وعده های مدیران قبلی سمت نیز مراجعه می کنند. رضا فاطمی امین اولین وزیر صلح دولت سیزدهم وعده سفارش 200 هزار دستگاه خودروی سواری تا پایان خرداد 1402 را داده بود اما آمارها حاکی از آن است که حدود 100 هزار دستگاه سفارش داده شده و تنها حدود 26 هزار و 750 دستگاه ترخیص شده است.
خریداران خودروهای وارداتی تفاوت سکوت هدفمندی و گردش ترخیص نهایی خودروهای سواری از گمرک را دلیلی برای بدبین بودن به ثبات اقتصادی عنوان کردند و معتقدند که اگر وضعیت منابع ارزی به نحوی باشد و ثبات اقتصادی به وجود آید. کشور ادامه دارد؛ نباید تفاوت زیادی بین تردد خودروهای وارداتی و ترخیص خودروها از گمرک وعده داده شده باشد. البته برخی از خریداران نیز به دلیل جدید بودن بازیگران واردات خودرو و نگرانی از خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز، ترجیح داده اند با خودروی خود رانندگی نکنند.
البته تعداد کمی از خودروهای وارداتی نیز به بازار رسیده است اما متقاضیان واردات با این تحلیل برای خرید مردد هستند. بر اساس پیگیری های خبرنگار، پیش بینی می شود در صورت حفظ ثبات اقتصادی، نه تنها ترس مالکان خودروهای وارداتی از فروش یا رانندگی خودرو از آنان رها شود، بلکه شاهد ورود متقاضیان این خودروها به بازار باشیم.
اخبار اقتصادی