دو شرکت پیشرو در تحقیقات بازار گزارش داده اند که آیفون جایگاه خود را به عنوان پرفروش ترین گوشی در چین از دست داده است و در سه ماهه پایانی سال 2024 از رتبه اول به رتبه سوم سقوط کرده است.
افزایش رقابت از سوی سازندگان گوشی های چینی از یک سو و ناتوانی اپل در ارائه ویژگی های هوش مصنوعی مورد انتظار مصرف کنندگان از سوی دیگر به عنوان عوامل مهم کاهش خرید آیفون در بازار موبایل چین ذکر شده است.
در حالی که گوشی های چینی در حال حاضر دارای انواع مختلفی از ویژگی های هوش مصنوعی هستند، Apple Intelligence هنوز در این کشور در دسترس نیست. اپل می خواست بتواند از مدل هوش مصنوعی خود در چین استفاده کند. اما دولت آن کشور اعلام کرده است که این اجازه داده نخواهد شد.
دولت چین ماه گذشته سازنده آیفون را ملزم به همکاری با یک شرکت محلی هوش مصنوعی کرد. شایعه شده است که اپل در حال مذاکره با Tencent و Bytedance است. اما هنوز نتیجه ای از این مذاکرات به دست نیامده است.
Canalis اولین مرجعی بود که نسبت به تغییر وضعیت اپل در چین هشدار داد. به گفته این موسسهحجم فروش آیفون در چین در سه ماهه آخر سال 2024. نسبت به سال قبل حدود 25 درصد کاهش داشته است.
طبق گزارش Canalys، سهم گوشی های اپل در میان مردم چین از 19 درصد در پاییز 2023 کاهش یافته است. به 15 درصد در سه ماهه چهارم 2024 رسیده است که آن را در راستای گوشی های اوپو و آنر قرار می دهد.
اگرچه بین گزارش ها تناقضاتی وجود دارد، اما موسسه کنترپوینت تقریباً به همان آمار Canalis رسیده است. آنچه در زیر می خوانید نقل قولی مستقیم از آن است گزارش تحقیق متقابل است
در سه ماهه چهارم سال 2024 هوآوی با 18.1 درصد در رتبه اول از نظر سهم خرید گوشی در چین قرار دارد و پس از آن شیائومی و اپل قرار دارند. این اولین بار پس از تحریم های آمریکاست که هواوی دوباره این موقعیت را به دست می آورد.
مقالات مرتبط
در همین بازه زمانی 17.2 درصد از سهم بازار گوشی در چین در اختیار شیائومی قرار گرفت و این برند در رتبه دوم قرار گرفت. این رشد به دلیل محبوبیت سری 15 پرچمدار شیائومی است که در ماه نوامبر معرفی شد. امسال شیائومی پیشرفت چشمگیری در ارائه بهترین گوشی های اندرویدی داشته است.
در میان رقابت فزاینده بازار از سوی هواوی و سایر تولیدکنندگان چینی که در حال گسترش به محصولات پرچمدار هستند، اپل با 17.1 درصد سهم بازار در رتبه سوم این سه ماهه قرار گرفت.