بر اساس آمار شهرداری تهران 83 درصد تردد در شهر تهران توسط خودروهای تک سرنشین انجام می شود. رئیس شورای شهر تهران می گوید امیدی به حل مشکل ترافیک با این دستور ندارم.
محسن هرمزی معاون حملونقل حملونقل شهر تهران میگوید: بهمن ماه خطوط تندرو و خودروهای شخصی با بیش از ۲ سرنشین، وانت و تاکسی و غیره راهاندازی میشود. می توانند از این خط عبور کنند و خودروهای یک سرنشین جریمه می شوند.
از سال گذشته شهرداری تهران تصمیم به ایجاد خط ویژه مشابه خطوط BRT در برخی از بزرگراه ها از جمله همت گرفته است، طرحی مشابه در بزرگراه بسیج در زمان مدیریت کلیباف اجرا شد، اما به گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، چنین نشد. موفق
خطوط تندرو همت به طول 18 کیلومتر از منطقه 22 غرب تهران آغاز و به سمت شرق ادامه می یابد. فاز اول این پروژه از میدان صنعت شرق تهران به طول 12 کیلومتر تا 2 ماه دیگر راه اندازی می شود. به گفته معاون شهردار تهران، در حال نصب دوربین های پلاک خوان (هر 250 متر) هستیم و جریمه متخلفان حدود 300 تا 350 هزار تومان است.
بر اساس آمار پلیس، حجم تردد خودروها در سه ساعت اوج ترافیک صبح و عصر در بزرگراه همت؛ این نشان می دهد که 59 درصد از خودروهای این بزرگراه تک سرنشین هستند و کیلومترها ترافیک ایجاد می کنند.
در بزرگراه همت تنها نروید
خلیل فراهانی پور، کارشناس امور شهری با بیان اینکه خطوط تندرو در همت به دلیل شریان اصلی جوابگو نیست، می گوید شهرداری به جای توسعه حمل و نقل عمومی همچنان می خواهد از مردم پول بگیرد و این بار از تک – ماشین ها بهانه .
غلامعلی صائبیان کارشناس ترافیک با بیان اینکه خطوط سریع السیر در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و فرانسه راه اندازی شده است، می گوید: با اجرای این طرح در ساعات اوج ترافیک، تردد خودروهای شلوغ کاهش می یابد و دیگر مردم نخواهند بود. در جهنم ترافیک گیر کرده
کارشناسان می گویند بر اساس طرح جامع ترافیک باید مسیرهای خاصی برای تردد خودروهای سواری ایجاد شود تا اتوبوسی با 50 سرنشین در ترافیک باقی نماند. همچنین وسایل نقلیه عمومی و مسافربری برای کاهش حجم تردد در بزرگراه های اصلی افزایش یابد.
ایلانا