امروزه ، اسکن “بدون تصادف” با هدف کاهش تصادفات جاده ای و ترویج فرهنگ ایمنی از نهادهای مختلف و حتی بخش خصوصی انجام می شود. وزارت رفاه ، پلیس جاده و تعدادی از چهره های مشهور هنری و ورزشی کار کرده اند. اما در این میان ، مکان یک بازیگر برجسته و تأثیرگذار به طرز عجیبی خالی است: شهرداری تهران.
شهرداری تهران ، به عنوان بزرگترین و تأثیرگذارترین موسسه شهری در کشور که سالانه میلیاردها دلار برای پروژه های تبلیغاتی برای محیط زیست ، نصب عناصر و طراحی شهری فضا خرج می کند ، در چنین اسکنر مهم و حیاتی وجود ندارد؟ با این حال ، بیشتر تصادفات در شهر و شهر تهران رخ می دهد و به هر حال مهمترین ابزار برای تأثیرگذاری بر ذهن شهروندان ، شهرداری فضاهای شهری و تبلیغات محیط زیست است.
در مربع های تهران ، بزرگراه ها ، پل ها و فضاهای عمومی پر از تابلوهای تبلیغاتی و عناصر شهری است. اما علائم کمتری از شهرداری تهران وجود دارد که به کمپین ملی می پیوندد. سوال اصلی این است که چرا رهبری شهر تهران حتی از این فضا برای ارتقاء فرهنگ رانندگی و همراهی با کمپین “بدون تصادف” خودداری کرد؟
در بسیاری از کشورها ، دولت شهری یکی از ستون های اصلی فرهنگ ایمنی ترافیک است. تهران ، با وسعت و حجم ترافیک زیاد و سرعت نگران کننده حوادث بی نظیر ، به فرهنگ بیشتری نسبت به هر شهر دیگر نیاز دارد. اما متأسفانه ، شهرداری نه تنها به این کمپین پیوسته است ، بلکه هیچ خبری در مورد نصب نمادها ، شعارها یا برنامه های خلاقانه در معابر شهر وجود ندارد.
آیا اولویت های دولت شهر تغییر کرده است؟ یا آیا ایمنی شهروندان در احتقان پروژه های ساخت و ساز ، ترافیک و تبلیغات فراموش شده است؟ پاسخ این سؤال را می توان از شهرداری تهران پرسید ، اما واقعیت این است که عدم وجود شهرداری در این پیشاهنگ یک خلاء عالی و غیرقابل انکار است.
تهران ، پایتخت ایران ، ممکن است و باید مجری چنین پویا باشد ، نه بیننده ساکت او.
رویداد 24