Autoblog به نقل از انجمن خودروسازان چین است فروش خودرو در این کشور در ماه جولای (تیر و مرداد) نسبت به سال قبل پنج درصد کاهش داشته است. اما صادرات حدود 20 درصد افزایش یافت. زیرا تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی حضور خود را در بازارهای جهانی گسترش داده اند.
فروش خودروهای سواری به حدود دو میلیون دستگاه رسید که از این تعداد حدود 1.6 میلیون دستگاه در چین فروخته شد که 10 درصد کاهش سالانه را نشان می دهد. مجموع صادرات خودروهای سواری بیش از 20 درصد افزایش یافت و به 399 هزار دستگاه رسید.
بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده الکتریکی و پلاگین هیبریدی هستند. خودروسازان چینی با کاهش تقاضای داخلی، صادرات خودرو را افزایش داده اند. اما از سوی دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای چینی را افزایش داده اند. تعدادی از کشورهای غربی بر این باورند که یارانه های دولتی ارائه شده توسط دولت چین به خودروسازان این کشور مزیتی ناعادلانه در بازار می دهد.
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تعرفه های موقت وضع شده در اوایل ژوئیه را به مکانیسم حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است: «موضع اصلی اتحادیه اروپا بی اساس و غیرقانونی است، قوانین سازمان تجارت جهانی را به شدت نقض می کند و برای «همکاری جهانی» مضر است تغییرات آب و هوایی مضر است.»
وزارت بازرگانی چین در ادامه بیانیه خود گفت: ما از اتحادیه اروپا می خواهیم که فورا اقدامات نادرست خود را اصلاح کند و برای حفظ ثبات و همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا و زنجیره تامین صنعت خودروهای الکتریکی با یکدیگر همکاری کند. ” “
چین مشوق هایی را برای تشویق مردم به جایگزینی خودروهای قدیمی بنزینی و دیزلی با خودروهای برقی در تلاش برای افزایش تقاضا و مقابله با کندی رشد اقتصادی و همچنین ترویج حمل و نقل پاک ارائه می دهد.
در حالی که فروش کلی خودرو در روند نزولی قرار دارد، فروش خودروهای برقی چین در ماه جولای (ژوئیه و آگوست) نزدیک به 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به حدود 991000 دستگاه رسید. از این تعداد 887 هزار دستگاه در چین فروخته شد و 100 هزار و 300 دستگاه به خارج از چین صادر شد.
فروش خودروسازان غیر چینی کاهش یافته است که نشان دهنده رقابت شدید قیمت در بازار اشباع چین است. سهم خودروسازان چینی در فروش ماشین به سرعت در حال رشد است و دو سوم کل فروش خودرو را تشکیل می دهد.
بیشتر خودروهای فروخته شده در چین بین ژانویه و جولای (دسامبر 1402 تا اوت 1403) بین 100000 تا 150000 یوان (حدود 14000 تا 20000 دلار) قیمت داشتند. بیشترین حجم خودروهای الکتریکی فروخته شده در محدوده قیمتی 150000 تا 200000 یوان (20500 تا 28000 دلار) است.
Chery، Syke Motors و Geely همچنان خودروهای احتراق داخلی بیشتری نسبت به سازندگان خودروهای الکتریکی مانند BYD و Tesla صادر می کنند. BYD در ماه گذشته 31000 خودروی برقی و هیبریدی صادر کرد و صادرات تسلا به 28000 دستگاه رسید که مقصد حجم زیادی از صادرات خودروهای چینی است.