نتایج فروش جهانی پورشه در سال 2024 به تازگی منتشر شده است و این نتایج تصویری دوگانه از عملکرد خودروساز آلمانی را نشان می دهد. در حالی که فروش کلی با 3 درصد کاهش به 310718 دستگاه رسید، خودروهای بنزینی این شرکت با استقبال خوبی مواجه شدند. این تضاد به ویژه در مقایسه با فروش ناامیدکننده خودروهای برقی پورشه، به ویژه مدل تایکان، مشهود است.
یکی از نکات برجسته گزارش موتور1ارائه خیره کننده مدل کاین است که پرفروش ترین مدل پورشه در سال 2024 شد. با افزایش 18 درصدی فروش و ارسال 102889 دستگاهی به مشتریان در سراسر جهان. این موفقیت را می توان به عرضه مدل فیس لیفت این خودرو در سال 2023 نسبت داد.
از سوی دیگر، فروش مدل تایکان با 49 درصد کاهش به تنها 20836 دستگاه رسید. پورشه کاهش چشمگیر فیس لیفت را به مدل میان رده و جذب کندتر از حد انتظار خودروهای الکتریکی نسبت می دهد.
پورشه اعتراف کرده است که نسبت به نرخ رشد بازار خودروهای برقی بیش از حد خوشبین است و حتی امکان استفاده از موتورهای بنزینی در برخی خودروها را بررسی می کند. این نشان می دهد که آنها در ابتدا صرفاً الکتریکی بودند.
در همین حال، فروش نسل دوم مدل برقی ماکان با فروش 18278 دستگاهی شروع قدرتمندی داشت. با این حال، تحویل آن در پایان سپتامبر (اکتبر 1403) آغاز شد. با این حال، این مدل در برابر فروش 64517 مدل بنزینی نسل قبلی خود راه سختی دارد. مدلی که فروش آن به دلیل قوانین جدید امنیت سایبری کاملا از بازار اروپا محو شد.
در بخش خودروهای اسپرت، مدل 911 با افزایش 2 درصدی فروش به 50 هزار و 941 دستگاه رسید و مدل های باکستر با 15 درصد افزایش به 23 هزار و 670 دستگاه رسید. در همین حال، عملکرد 718 اهمیت ویژه ای دارد. زیرا این مدل نیز مانند نسل اول ماکان به دلیل قوانین امنیت سایبری از بازار اروپا حذف شد. این موفقیت در میان زمزمه هایی مبنی بر توقف تولید این مدل ها و جایگزینی آنها با مدل های برقی به دست آمد.
مقالات مرتبط
فروش مدل پانامرا نیز با 13 درصد کاهش به 29587 دستگاه رسید که پورشه آن را به کاهش تقاضا در چین نسبت داد. بازاری که همچنان علاقه زیادی به خودروهای سدان نشان می دهد. به طور کلی 2024 سال موفقی برای پورشه در چین نبود و فروش کلی این شرکت در این کشور 28 درصد کاهش یافت.
در این شرایط در سایر مناطق جهان تقاضا برای خرید خودروهای پورشه افزایش یافته است. اما این افزایش نمی تواند کاهش شدید فروش در چین را جبران کند. این آمار نشان می دهد که پورشه در زمینه فروش خودروهای برقی و رقابت در بازار چین با مشکلات جدی مواجه است و باید استراتژی های خود را با تغییرات جهان تطبیق دهد. ماشین هماهنگ کردن