وزارت بازرگانی آمریکا روز سه شنبه قانون نهایی را اعلام کرد که واردات و فروش خودروهای مرتبط از چین و روسیه را به دلیل نگرانی های امنیت ملی ممنوع می کند. این قانون همچنین شرکت های چینی را محدود می کند WeRide و هوش مصنوعی پونی ممنوعیت آزمایش خودروهای خودران در جاده های ایالات متحده
لائل بریناردمشاور اقتصاد ملی در بیانیه ای گفت: چین در تلاش است تا آینده صنعت خودرو را تحت کنترل درآورد. اما خودروهای متصل با سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری متعلق به کشورهای رقیب میتوانند اطلاعات حساس مردم آمریکا را در معرض سوء استفاده یا دخالت عوامل مخرب قرار دهند. وی افزود: این قانون همچنین به طور موثرتری امنیت صنعت خودروسازی آمریکا را تضمین می کند.
ممنوعیت استفاده از نرم افزارهای چینی از مدل های 2027 و سخت افزارهای مرتبط از سال 2029 اعمال می شود. تا زمانی که شرکت های چینی به آن نرم افزار دسترسی نداشته باشند، این ممنوعیت شامل نرم افزارهای چینی نمی شود که قبل از تصویب قوانین جدید توسعه یافته اند.
قانون جدید دولت بایدن خودروهای سنگینتر از 4.5 تن را مستثنی میکند. به همین دلیل شرکت BYD چین ممکن است به مونتاژ اتوبوس های برقی در ایالت کالیفرنیا ادامه دهد.
در حال حاضر چندین شرکت چینی که در زمینه خودروهای خودران فعالیت می کنند دارای مجوز تست در کالیفرنیا هستند. شرکت رانندگی خودکار آپولو وابسته به بایدو و WeRideآنها مجوز تست بدون حضور راننده ایمنی را دارند. همچنین هوش مصنوعی پونی که به تازگی عمومی شده است گواهینامه تست ایمنی راننده اعطا شده است.
هوش مصنوعی پونی در بایگانی IPO خود، اشاره کرد که ممنوعیت های آتی ممکن است تأثیر محدودی بر فعالیت های آزمایشی شرکت در ایالات متحده داشته باشد. زیرا تست ها کمتر از 1 درصد از درآمد شرکت را در سال 2023 تشکیل می دهند. و نیمه اول سال 2024.
سخنگوی دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا قبلاً گفته بود که آژانس بر اجرای ممنوعیت های وزارت بازرگانی در مورد فناوری خودروهای متصل چینی نظارت خواهد کرد.