مارک زاکربرگ مدیر عامل متا، ج این پادکست روز چهارشنبه منتشر شددر مورد تفاوت های فرهنگی بین اپل و متا صحبت می کند. او انتظار دارد رقابت آنها در سال های آینده تشدید شود.
زاکربرگ می گوید: «به نظر می رسد که ما از بسیاری جهات در طرف مقابل اپل هستیم. واضح است که محصولات آنها عملکرد خوبی دارند. رویکرد کوپرتینویی این است که بگوید: “ما زمان زیادی را صرف می کنیم، آن را صیقل می دهیم و تحویل می دهیم.”
زاکربرگ ادامه داد که متا رویکرد متفاوتی برای ارائه محصول دارد: “ما واقعاً می خواهیم فرهنگی داشته باشیم که فروش محصولات جدید و دریافت بازخورد از مردم را بیش از نیاز به تمجید مثبت دائمی ارزش می دهد.”
Metamanager از این فرصت استفاده کرد و رویکرد اپل را مورد انتقاد قرار داد: “اگر می خواهید همیشه منتظر بمانید تا مورد تحسین قرار بگیرید، بخشی از زمان را تلف کرده اید که می توانستید چیز مفیدی یاد بگیرید و سپس آن را در نسخه بعدی قرار دهید.”
این نبرد جدی تر از آن چیزی است که مردم تصور می کنند
بعداً در پادکست، زاکربرگ در مورد آینده روابط بین دو شرکت صحبت کرد و گفت که مردم لزوماً اپل را به عنوان یکی از رقبای اصلی متا نمی بینند، اما “این نبردی بزرگتر از آن چیزی است که مردم تصور می کنند.”
زاکربرگ گفت یکی از اهداف او برای 10 یا 15 سال آینده این است که “نسل بعدی پلتفرم های باز را بسازد و بگذارد آنها برنده شوند.”
بنیانگذار فیس بوک قبلاً از پلتفرم های باز به عنوان نقطه مقابل “باغ دیواری” اپل صحبت کرده است. جایی که سازنده آیفون با دقت اکوسیستم سخت افزاری و نرم افزاری خود را کنترل می کند.
زاکربرگ اذعان کرد که “ایجاد یک مدل بسته و یکپارچه مزایایی دارد” و او معتقد است که اپل “رقیب اصلی” متا خواهد بود. اما تفاوت آنها به ارزش های اساسی تر از خود محصول گسترش می یابد.
زاکربرگ گفت: «من فکر میکنم این یک رقابت عمیقاً ارزشمحور و ایدئولوژیک است که در مورد آینده صنعت فناوری و میزان باز بودن این پلتفرمها برای توسعهدهندگان است، از هوش مصنوعی گرفته تا هدستهای واقعیت مجازی و موارد دیگر.»
از سوی دیگر، تیم کوکمدیر عامل اپل متا را رقیب مهمی برای شرکت خود نمی داند. کوک در سال 2021 به نیویورک تایمز گفت: “من فکر می کنم ما در برخی چیزها با هم رقابت می کنیم، اما اگر از من بپرسید که بزرگترین رقبای ما چه کسانی هستند، آنها هستند. [متا] لیست نخواهد شد [زیرا] “ما در تجارت رسانه های اجتماعی نیستیم.”
اپل با رونمایی از هدست ویژن پرو، مستقیماً با کوئست، هدست ارزانتر متا واقعیت مجازی، رقابت میکند. از سوی دیگر، خانواده کوپرتینویی همچنان به توسعه تجارت تبلیغاتی خود ادامه می دهند و Apple Intelligence را در مدل های آیفون 16 و آیفون 15 پرو معرفی کردند.