مایکروسافت با بهبود API گرافیکی DirectX، پشتیبانی از “رندر عصبی” را به این پلتفرم اضافه کرد. اقدامی که تحول بزرگی را در زمینه رندر گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نشان می دهد. رندر عصبی برای بهبود کیفیت بصری و عملکرد بازی ها و سایر برنامه های گرافیکی فشرده طراحی شده است.
تصویربرداری عصبی از مدلهای یادگیری ماشینی برای تولید یا بهبود عناصر بصری مانند بافت، نور و بهبود کیفیت تصاویر استفاده میکند. این رویکرد علاوه بر بهبود عملکرد و کیفیت بصری، بار محاسباتی پردازش های سنگین را با بارگذاری وظایف پیچیده رندر به هوش مصنوعی کاهش می دهد. فناوریهایی مانند DLSS انویدیا و FSR AMD قبلاً قابلیتهای رندر مبتنی بر هوش مصنوعی را نشان دادهاند. مایکروسافت در تلاش است تا یک چارچوب استاندارد و باز برای این قابلیت ها در DirectX ارائه کند.
یکی از ویژگی های به روز رسانی اخیر DirectX پشتیبانی از Cooperative Vectors است. این قابلیت با بهینه سازی عملیات ماتریس-بردار که برای کارهای هوش مصنوعی مانند آموزش، تنظیم دقیق و استنتاج ضروری هستند، بارهای کاری پردازش رندر بلادرنگ را بهبود می بخشد. این ویژگی به هوش مصنوعی اجازه میدهد تا در مراحل مختلف سایهزن کار کند تا شبکههای عصبی مانند سایهزنان پیکسل بتوانند بدون درگیر شدن گرافیک در پردازش طولانی، بهینهتر کار کنند. با این رویکرد، شتاب سختافزاری هوش مصنوعی برای برنامههای DirectX در دسترس است و توسعهدهندگان میتوانند تجربیات گرافیکی جذابتری ایجاد کنند.
به گفته مایکروسافتویژگی Cooperative Vectors از هسته های تانسور موجود در کارت گرافیک سری RTX 50 انویدیا استفاده می کند. .
تیم زبان برنامه نویسی پیشرفته Shader مایکروسافت (HLSL) با همکاری نزدیک با سازندگان بزرگ سخت افزار مانند AMD، Intel، Nvidia و Qualcomm، شروع به بهینه سازی قابلیت های رندر عصبی برای معماری های سخت افزاری مختلف کرده است. این اقدام تصویربرداری عصبی را در طیف گسترده ای از دستگاه ها و پلتفرم ها در دسترس قرار می دهد.
مقالات مرتبط:
با ادغام قابلیتهای رندر عصبی در DirectX، مایکروسافت میتواند استفاده از گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی را در چندین پلتفرم گسترش دهد. از جمله کاربردهای احتمالی این آپدیت می توان به ردیابی فوری اشعه، افزایش وضوح و موارد دیگر اشاره کرد. برخلاف فناوریهای اختصاصی هوش مصنوعی که به اکوسیستمهای خاص محدود میشوند، رویکرد باز مایکروسافت میتواند دسترسی گستردهتری ایجاد کند و نوآوری و رقابت بیشتری را برای ارمغان به ارمغان بیاورد.
اگرچه بهروزرسانیهای DirectX هنوز در حال توسعه هستند و نمیدانیم چه زمانی منتشر میشوند، اما نقش رو به رشد هوش مصنوعی در شکلدهی آینده فناوری گرافیک را برجسته میکنند. این پیشرفتها نوید جهانی را میدهند که در آن بازیها و برنامههای گرافیکی کیفیت بصری و عملکرد بهتری دارند.