میانگین عملکرد کل دانشآموزان ایرانی در امتحانات نهایی سه سال اخیر، یعنی کلاس 10، 11 و 12 به عنوان 10.89 اعلام شده است. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، میانگین موفقیت دانش آموزان آزمایشی 12، در ریاضی 89/11، در علوم انسانی 13/9 است.
اگرچه این نمرات ناامیدکننده با عنوان معدل دانش آموزی منتشر می شود، اما اگر دقت کنیم معدل نظام آموزشی ایران و حتی فراتر از آن معدل نظام حاکمیتی است.
توسعه یک چیز تک بعدی نیست. در کشوری که نظام حکومتی منسوخ و مبتنی بر افراد یک جانبه، صنعت پوسیده و منسوخ، تجارت کند و کساد، تفکر راکد، آزادی های سیاسی و اجتماعی محدود و محیط زیست ویران شده است، نمی توان این کار را کرد. شعارها، روابط با دنیا قطع می شود و… باید شاهد یک نظام آموزشی پویا و پربار و آینده نگر باشیم، زیرا نه آموزش و پرورش، نه معلمان، نه دانش آموزان و نه والدینشان. تک تک عناصر جامعه به عنوان یک کل نمی توانند نتیجه ای متفاوت از این داشته باشند.
معدل پایین دانش آموزان در واقع نشان دهنده معدل نگران کننده پدران و مادرانشان است که مجموعاً دولت-ملت کنونی ایران را ساخته اند و هر کدام به اندازه سهم خود در این شرم ملی سهیم هستند: از کارگر عادی که بیکار است. به سیاستمداری که با تصمیمات اشتباه خود مسیر توسعه کشور را به باتلاق می برد.
البته این اولین بار نیست و تنها جایی نیست که میانگین ارزش سیستم مدیریتی از همه جلوتر است. هوایی که مردم ایران بویژه در شهرهای بزرگ تنفس می کنند، تنها دود اگزوز خودروها را در خود ندارد، بلکه محصول سیاست خارجی شکسته، سیستم سرمایه گذاری بیمار، صنعت قدیمی و مدیریت ناموفق است که به تدریج وارد عرصه می شود. ریه های شهروندان هر ساله بر آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا افزوده می شود.
افزایش تعداد مهاجرت ها، افزایش شاخص فلاکت – که مجموع نرخ تورم و بیکاری است – افزایش تعداد خانواده های از هم پاشیده، کاهش مشارکت سیاسی و بسیاری از شاخص های دیگر دقیقاً مطابق با پایین بودن معدل دانشجویان ایرانی همگی یک چیزی را فریاد می زنند و آن این است که ارزیابی مدیریت کشور بسیار پایین تر از گذشته شده است و باید به سرعت و همه جانبه «الگوی علمی حکومت» جایگزین «الگوی حکومتی بلاغی» شود. “. “* و افزایش موفقیت، نه فقط موفقیت دانش آموزان دبیرستانی. معدل اقصی نقاط کشور بهتر از نمرات بچه های ما در سه سال آخر تحصیلشان نیست!
عصر ایران