ممنوعیت اخیر فروش آیفون 16 در اندونزی چالشی جدی برای اپل در یکی از بازارهای رو به رشد موبایل ایجاد کرده است. اندونزی با جمعیتی بالغ بر 280 میلیون نفر و حدود 354 میلیون گوشی هوشمند فعال، بازار بسیار جذابی برای تولیدکنندگان گوشی های هوشمند است.
در ماه اکتبر، اندونزی فروش آیفون 16 را به دلیل عدم برآورده کردن الزامات تولید داخلی ممنوع اعلام کرد، که حداقل 35 درصد از تولید گوشی های هوشمند و تبلت ها را داخلی سازی می کند. هدف این قانون ترویج تولید محلی و ایجاد فرصت های شغلی در اندونزی است.
در واکنش به ممنوعیت فروش آیفون در اندونزی، اپل پیشنهاد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در آن کشور را داد. پیشنهادی که شامل ساخت کارخانه تولید ایرتاگ می شود.
پیشنهاد اخیر اپل در مقایسه با پیشنهادهای قبلی که شامل 10 میلیون یا 100 میلیون دلار بود و دولت اندونزی آن را رد کرد، افزایش چشمگیری داشته است، به نظر می رسد اپل این بار برای حل مشکل و بازگشت به بازار اندونزی جدی تر است.
روسلان روسلانی، وزیر سرمایه گذاری اندونزی در مصاحبه با بلومبرگ وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل به زودی حل شود. وی گفت: من قویاً معتقدم که ممنوعیت فروش آیفون در اندونزی به زودی حل خواهد شد. امیدوارم این موضوع ظرف یک یا دو هفته حل شود.» اظهارات او نشان می دهد که مذاکرات بین اپل و دولت اندونزی به مرحله حساسی رسیده است و احتمالاً توافقی حاصل خواهد شد.
وزیر سرمایه گذاری اندونزی همچنین به تفاوت در نحوه محاسبه داخلی سازی اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم نحوه محاسبه آن ها (مدیران ارشد اپل) متفاوت است. اکنون آنها راه حلی برای این موضوع پیدا کرده اند، بنابراین امیدوارم این تفاوت ها را بپذیرند تا بتوانیم آیفون 16 را در اندونزی بفروشیم.»
مقالات مرتبط
حضور اپل در اندونزی به سال 2018 برمی گردد. و ایجاد آکادمی های توسعه دهنده در آن کشور. با این حال، تاسیسات تولید اپل در حال حاضر در اندونزی قرار ندارد. سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اپل را می توان نقطه عطفی در رابطه این شرکت با اندونزی دانست.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اپل و ایجاد کارخانه تولید Apple Airtags نیز می تواند به ایجاد فرصت های شغلی جدید و رشد اقتصادی در اندونزی کمک کند. در نهایت، با این پیشنهاد جدید، به نظر می رسد اپل مصمم است به بازار پررونق اندونزی بازگردد، جایی که ممکن است به زودی شاهد فروش مجدد آیفون 16 باشیم.