مجله اینترنتی گیمیس

«مهاجران تیک‌تاکی» اپ چینی ردنوت را پر کردند؛ از کنجکاوی درباره فرهنگ چین تا چالش‌های زبان

با افزایش احتمال ممنوعیت TikTok در ایالات متحده، موجی از کاربران این پلتفرم به شبکه اجتماعی چینی RedNote (Xiaohongshu) سرازیر شدند. این مهاجرت ناخواسته نه تنها فرصتی برای کشف یک پلتفرم جدید فراهم کرد، بلکه بستری برای تبادل فرهنگی بین کاربران آمریکایی و چینی ایجاد کرد.

در سال 2013 راه اندازی شد. RedNote به عنوان یک پلت فرم خرید آنلاین، به سرعت به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در چین تبدیل شده است و فضایی برای اشتراک گذاری عکس، فیلم و متن فراهم می کند. اکنون این پلتفرم شاهد افزایش ناگهانی کاربران از سراسر جهان است. به گزارش رویترز، تنها در دو روز بیش از 700000 کاربر به RedNote پیوستند. اگرچه این رقم در مقایسه با 150 میلیون کاربر تیک توک در ابتدای سال 2023 بسیار ناچیز است. در ایالات متحده، تمایل کاربران به یافتن جایگزینی برای Tik Tok را نشان می دهد.

هجوم ناگهانی مهاجران از Tik Tok به RedNote، مدیران شبکه اجتماعی را شگفت زده کرد و آنها را در تلاش برای یافتن راه هایی برای مدیریت محتوای انگلیسی و ایجاد ابزارهای ترجمه انگلیسی و چینی قرار داد. برخلاف بسیاری از اپلیکیشن های چینی که نسخه های جداگانه ای برای کاربران داخلی و خارجی دارند، RedNote تنها یک نسخه از اپلیکیشن خود را ارائه می دهد. این امر چالش های اجرای قوانین سانسور داخلی چین را برای کاربران خارجی دو چندان می کند.

نام چینی Rednote، Xiaohongshu، به معنای “کتاب قرمز کوچک” است، که بسیاری معتقدند به کتاب نقل قول اشاره دارد. مائو تسه تونگبنیانگذار جمهوری خلق چین اشاره می کند. ظاهرا بسیاری از کاربران آمریکایی در واکنش به طرح دولت آمریکا برای ممنوعیت تیک توک به نوعی به این پلتفرم چینی روی آورده اند.

در میان پست های چینی زبان با موضوعاتی مانند مد، غذا و میم که برای کاربران جدید چندان قابل درک نیست، محتوای ایجاد شده توسط «مهاجران تیک تاکی» نیز به چشم می خورد. بسیاری از آنها به شوخی از حضور ناگهانی خود در این سکو یاد می کنند. برخی از کاربران آمریکایی از واکنش کاربران چینی به این حضور ناگهانی ابراز تعجب کردند، در حالی که برخی دیگر تغییر تدریجی خود را از یک آمریکایی آمریکایی به یک کاربر چینی زبان RedNote توصیف کردند.

نکته جالبتر استقبال گرم کاربران Rednote از تازه واردان آمریکایی است. بسیاری از کاربران چینی با اشتیاق پلتفرم خود را معرفی می کنند و نکات و ترفندهایی را برای استفاده از آن ارائه می دهند. یکی از کاربران چینی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به سال نوی چینی، RedNote فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ چینی است، افزود: کاربران این پلتفرم با شخصیت هایی مانند لوئیجی، ترامپ و سری Squid Games علاقه مند است. برخی حتی پیشنهاد می کنند زبان چینی را به کاربران جدید آموزش دهند.

مقالات مرتبط

از سوی دیگر، کاربران آمریکایی همان کنجکاوی کاربران چینی RedNote را دارند. یکی از کاربران نوشت: «دوستان چینی، عکس‌های وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌هایتان را به اشتراک بگذارید! کنجکاوم ببینم معمولاً چه می خورید. دیگری می پرسد: «من آمریکایی هستم. آیا ما را دوست داری می دانیم که تو دشمن ما نیستی. آیا همه ما می توانیم دوست باشیم؟”

گرایش شبکه اجتماعی Rednote نوعی تبادل فرهنگی سالم و مثبت را شکل می دهد. با این حال، مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. محبوبیت روزافزون این پلتفرم در میان کاربران آمریکایی می‌تواند منجر به توجه بیشتر و احتمالاً ممنوعیت شود. به نظر می رسد مهاجرت به RedNote بیشتر یک روند گذرا است و تا زمانی که روند دیگری جای آن را بگیرد ادامه خواهد داشت.

share this recipe:
Facebook
Twitter
Pinterest

Still hungry? Here’s more