شورای عالی فضای مجازی «آیین نامه ارزهای رمزنگاری شده شامل ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی استفاده از ارزهای دیجیتال جهانی» را در هفت ماده ایجاد کرد تا حوزه ارزهای دیجیتال پس از سال ها فعالیت و شکل گیری بازار آن در ایران در نهایت از نظر سیاستگذاری و قانونگذاری ساماندهی خواهد شد.
صنعت ارزهای دیجیتال ایران قبل و از سال 1402 شناخته نشده بود. توجه کمی از سوی قانونگذاران به آن جلب شد و قانون بانکداری مصوب مارس 1402 در یک بند به ارزهای دیجیتال پرداخت. در این بند، قانون بانک مرکزی را موظف به سیاست گذاری در حوزه ارزهای رمزپایه کرده است. اکنون آیین نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی سیاستی است که به طور خاص برای صنعت ارزهای دیجیتال تدوین و تصویب شده است.
اولین هدف این آیین نامه که در دو هفته گذشته ابلاغ و منتشر شد، «استفاده کشور از فرصت های بالقوه فناوری بلاک چین و حفظ امنیت اقتصادی کشور و شهروندان با رویکرد پیشگیری از خطرات است. و تهدید».
اهداف و سیاست های تنظیم ارزهای دیجیتال چیست؟
علاوه بر این، قانونگذاران «حفظ ارزش و عملکرد پول ملی و جلوگیری از استفاده از دارایی های رمزنگاری شده به عنوان وسیله پرداخت در داخل کشور» را از دیگر اهداف این آیین نامه برشمردند. تنظیم مقررات تولید، عرضه و معاملات دارایی های رمزنگاری با هدف مدیریت پذیری این بازار به همراه مواردی مانند جلوگیری از استفاده از دارایی های رمزنگاری برای فعالیت های مجرمانه و غیرقانونی مانند پولشویی، کلاهبرداری، فرار مالیاتی و غیره. . .، همگی از اهداف این آیین نامه است.
همچنین یکی دیگر از اهدافی که شورای عالی فضای مجازی با تدوین این آیین نامه دنبال می کند، حفظ حریم خصوصی اطلاعات کاربران و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از اطلاعات آنهاست.
آیین نامه مصوب حاصل همکاری نهادهای مختلف و متعدد است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیده صنعت ارزهای دیجیتال، وظایف و تعهداتی برای همه آنها در نظر گرفته شده و در این راستا 48 نهاد مختلف از سیستم قضایی تا وزارتخانه های مختلف، چندین سازمان و حتی یک بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز موظف به انجام وظایف و وظایفی هستند که برای آنها در نظر گرفته شده است.
در عین حال در ابتدای این آیین نامه نام 48 نهاد مختلف به عنوان متولی ذکر شده است و در رکن هشتم بند اهداف و سیاست های این آیین نامه یکی از اهداف اصلی این مصوبه «جلوگیری» است. توازی و طرفداری».
انبوه نهادهای امانتداری در این قانون اساسی شمشیر دولبه است
این در حالی است که تعدد مؤسسات نگهبانی میتواند فرصتی برای ساماندهی همهجانبه برای حوزه ارزهای رمزپایه فراهم کند، اما این احتمال نیز وجود دارد که موازیسازی افزایش یابد و اقدامات منفی و مثبت این مؤسسات نظم لازم برای تنظیم مقررات را مخدوش کند. به ویژه با توجه به تجربه ای که در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود دارد و وجود برخی دیدگاه های متضاد بین نهادها فضای صنایع و کسب و کارها را مخدوش می کند.
در ادامه بند هشت از اهداف و سیاستهای این آییننامه به جنبههایی از جمله «ضد انحصار، رقابت بنگاههای دولتی با بخش خصوصی و اعمال اختیارات فراتر از اختیارات قانونی در تجارت ارزهای دیجیتال» پرداخته شده است. که از نکات مثبت این آیین نامه می باشد. زیرا در ایران تقابل نهادهای دولتی و بخش خصوصی گاهی به تضاد منافع می انجامد و قانونگذار را به ذینفع یک صنعت تبدیل می کند و در نتیجه بخش خصوصی را طرد می کند.
در این راستا، نگاهی به تضاد و تفاوتهای مداوم بین پلتفرمهای ساترا (بسته به پخش) و تماشای آنلاین خانه (VOD) یا تضاد بین بیمه مرکزی و بسترهای بیمه آنلاین، موضوع رقابت بین شرکتهای دولتی و بخش خصوصی را به وضوح نشان میدهد. در نتیجه تضاد منافع.
دیگر نمیتوان پلتفرمهای زیرساختی را بدون مجوز محدود کرد
نکات دیگری از جمله تعیین تکلیف در خصوص اختیار محدودیت فعالیت پلتفرم های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال نیز از نکات مثبت این آیین نامه است. بر اساس ماده 5 این آیین نامه، «محدودیت خدمات اساسی عملکردی و زیرساختی (از قبیل خدمات احراز هویت، پرداخت و شبکه بانکی) برای کلیه ارائه دهندگان خدمات منوط به اخذ تأییدیه از کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور است. “
توجه به این ماده در آییننامه اقدام مثبتی است، بهویژه در حوزهای که ناظر اصلی یعنی بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن کسبوکار و حتی بدون اینکه موظف به توضیح دلیل محدودیت پلتفرمها باشد.
برای درک اهمیت این اقدام کافی است نگاهی به تاریخچه مسدود شدن درگاه پرداخت پلتفرم از 15 دی ماه داشته باشیم. بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی درگاه پرداخت این پلتفرم ها را بست و پس از پیگیری های صنفی و صنفی، توضیح شفاف و مشخصی مبنی بر اینکه چرا این محدودیت اجرا شده و چه زمانی رفع می شود، ارائه نکردند. این مسدودسازی تا زمان نگارش این گزارش ادامه دارد، یعنی. پس از 24 روز و اخیراً بانک مرکزی شرایط رفع این محدودیت را اعلام کرده و گفته می شود که این بلوک در اواسط بهمن ماه رفع خواهد شد.
در صورت اجرایی شدن دستور شورای عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم اخذ مجوز اعمال محدودیت های زیرساختی در بسترهای ارزهای دیجیتال، می توان امیدوار بود که برخوردهای اجباری و منفی خلق الساعه با کسب و کارها هر روز تکرار نشود. یک عذرخواهی
جداسازی ارز دیجیتال از ارز رمزنگاری شده یکی از نکات مثبت این آیین نامه است
تفکیک مفاهیمی مانند «کریپتوکارنسی» و «کریپتوکارنسی» از یکدیگر و ارائه تعریفی برای هر یک از دیگر نکات مثبت این پروژه است. در این سیستم، ارز دیجیتال ابزار پرداختی است که مسئولیت آن بر عهده بانک مرکزی است. دارایی های رمزنگاری شده به عنوان ابزار سرمایه گذاری تعریف می شوند و به دو دسته «امن» و «غیر امن» تقسیم می شوند.
علیرغم این نکات، در بخشهایی از این راهنمای سامانه به مفاهیم و سیاستهایی اشاره میشود که چندان واضح و مبهم نیستند. به عنوان مثال در این سیستم سیاست کشور در خصوص انواع ارزهای رمزنگاری شده از یک سو سیاست حمایت از توسعه و از سوی دیگر سیاست کنترل فعال یا مقابله است.
علیرغم اینکه هدف از مواجهه نوع دوم و موضوع تقابل فعال در این آیین نامه تبیین شده است، نحوه اجرای این نوع سیاست و سازوکارهای اجرای آن مشخص نشده است.
جایگاه سیستم کریپتوکارنسی کجاست؟
شکل اساسی دیگر این قانون اساسی نهادی است که آن را تنظیم و تصویب می کند. قانونگذاری عموماً در اختیار قوه مقننه است و انتظار می رود مجلس قوانین کشور را مشخص کند، اما اکنون این شورای عالی فضای مجازی است که پا به عرصه قانونگذاری گذاشته و حدود آن حوزه را تعیین می کند.
شورا که اساساً یک نهاد عالی است و بر اساس قانون مصوب 1402 مجلس شورای اسلامی، حتی دیوان عدالت اداری نیز توانایی لغو مصوبات سایبری شورای عالی را ندارد. این در حالی است که اگر مجلس چارچوب یا قوانینی را وضع کند، امکان بررسی در شورای نگهبان و امکان بازنگری و اصلاح قوانین وجود دارد.
اما این امر با توجه به مصوبات شورای عالی فضای مجازی عملاً امکان پذیر نیست و لذا در کنار نکات مثبت آیین نامه، در صورت وجود نکات منفی و کاستی در این الزامات و قوانین، می توان شکایت کرد یا آنها را مرور کنید