شاید تا به حال نقاط سیاه کوچکی را روی شیشه جلوی ماشین ها دیده باشید و فکر کرده باشید که این نقطه ها برای چیست. شما در این موضوع تنها نیستید و افراد زیادی در مورد وجود آنها کنجکاو هستند. در بیشتر موارد، این نقاط با نوارها یا خطوط مشکی در اطراف لبه شیشه برجسته می شوند.
شاید فکر کنید که این دانه های سر سیاه برای زیبایی بیشتر طراحی شده اند. اما در واقع نقش مهمی در فرآیند طراحی داشته اند. طراحی آنها به کل شیشه جلو اجازه می دهد تا به قاب خودرو متصل بماند.
فلسفه طراحی نقاط فریت چیست؟
بنابراین دقیقاً چگونه این رنگ سیاه نقش اساسی در حفظ یکپارچگی ساختاری دارد؟ در ساده ترین حالت، به کشش سطحی اشاره دارد. به عبارت دیگر چسبندگی قوی ایجاد می کند. این نقاط سیاه کوچک در واقع با اصطلاح فنی “فریت” شناخته می شوند. برای طراحی ایده آل خودرو، لازم است که پنل شیشه ای محکم ثابت شود. برای رسیدن به این هدف، به چسب بسیار قوی نیاز داریم تا شیشه و فریم ماشین را محکم بچسباند و در نتیجه یک چسبندگی مطمئن ایجاد شود.
فریت در اصل نوعی لعاب است که مستقیماً روی لبه های شیشه شلیک می شود. این لعاب سطح مناسبی را برای پیوند قوی تر بین شیشه و قاب خودرو فراهم می کند. البته چندین مزیت دیگر نیز برای این نقاط و خطوط سیاه کوچک وجود دارد. با گجت نیوز همراه باشید تا درباره مزایای آن نسبت به شیشه خودرو صحبت کنیم.
شیشه خودرو نباید در معرض نور خورشید باشد
همانطور که در بالا توضیح دادیم، فریت در واقع یک نقطه تماس است. DeDona Tint & Sound، یک ارائه دهنده خدمات خودرو مستقر در کارولینای شمالی، می گوید:
هدف از طراحی فریت فراهم کردن سطحی حکاکی شده است که به چسب اجازه می دهد تا به شیشه بچسبد.
بدون این لعاب، خطر خراب شدن چسب و در نتیجه ضعیف شدن چسب وجود دارد. در نهایت شیشه محافظ خودرو شل می شود.
اما اگر لعاب کار خود را در آب بندی محکم شیشه و فریم ماشین انجام داده باشد، چسب چگونه ضعیف می شود؟ خب، خورشید مقصر است! یا به عبارت دقیق تر، اشعه ماوراء بنفش مستقیماً مسئول این آشفتگی است. به طور کلی، قرار گرفتن یک ترکیب پلیمری در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث شکستن پیوندهای شیمیایی در ماده، کاهش وزن مولکولی آن و از دست دادن خواص مکانیکی آن می شود. یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله Polymers قبلاً این فرضیه را تأیید کرده است.
نوار فریت سیاه یا نقاط سیاه کوچک نیز نقش کلیدی در مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش دارند تا از تخریب چسب اورتان جلوگیری کنند. در زبان علمی به این فرآیند تخریب فتو اکسیداتیو می گویند. البته در روند این کار با چالش فنی دیگری نیز روبرو هستیم. اگر نوار سیاه فریت پرتوهای فرابنفش را جذب کند، پس این انرژی کجا می رود؟ از آنجایی که شیشه و گرما به خوبی با هم ترکیب نمی شوند، اینجاست که نقاط فریت وارد عمل می شوند.
آن نقاط سیاه کوچک روی شیشه ماشین واقعا ضروری است
متوجه می شوید که اگر یک ورق شیشه ای فقط یک نوار ساده از شیشه جذب کننده اشعه ماوراء بنفش داشته باشد، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید داغ تر می شود. از طرفی بقیه شیشه در دمای پایین تری باقی می ماند. در این حالت اختلاف دمای شدیدی بین شیشه سرد و گرم در همان سطح ایجاد می شود. این اصلاً نشانه خوبی نیست. زیرا می تواند در طول زمان شکل و آسیب پذیری شیشه را تغییر دهد. شیشه داغ همچنین می تواند یک اثر انحراف نوری ایجاد کند که به آن لنز نیز می گویند.
برای مقابله با این مشکل، به یک منطقه حائل نیاز داریم. منطقه میانی یا بافر به عنوان رابط بین شیشه گرم و سرد عمل می کند. نقاط سیاه کوچک دقیقاً همان نقش را بازی می کنند و منطقه حائل را می سازند. آنها منطقه ای را ایجاد می کنند که در آن تابش نور پراکنده شده و گرما توزیع می شود. سپس نوار فریت به طور موثر یک گرادیان دما ایجاد می کند و از انتقال ناگهانی بین شیشه سرد و گرم جلوگیری می کند.
نقاط فریت نیز یک هدف زیبایی شناختی دارند. نقاط سیاه در نزدیکی نوار لعاب سیاه بزرگتر و با دور شدن از نوار کوچکتر هستند. علاوه بر این، این روکش مات استفاده از چسب پایه را پنهان می کند که در غیر این صورت اگر به حال خود رها شود، به طرز محسوسی زشت به نظر می رسد.
در برخی موارد از این الگو برای کاهش تابش نور خورشید نیز استفاده می شود. Kryger Glass، یک شرکت تعمیر و تعویض شیشه خودرو مستقر در نبراسکا، میگوید:
گروه نقاط سیاه کوچک که ما آن را فریت سوم سایبان نیز می نامیم، از تابش خورشید در فضای بین سایبان ها جلوگیری می کند.
مثل یک کارآگاه به این نقاط فریت نگاه کنید
فریت ها علاوه بر اینکه جزء جدایی ناپذیر جلوپنجره خودروها هستند، در آینه های دید عقب نیز استفاده می شوند. یکی از اعضای شورای ایمنی شیشه خودرو و انجمن ملی شیشه می گوید:
نوارهای فریت که معمولاً در اطراف آینههای دید عقب یافت میشوند، هدف مشابهی دارند. هدف آنها جلوگیری از تابش خیره کننده و نور مستقیم خورشید است که می تواند باعث ناراحتی بینایی شود یا حتی از دیدن جاده توسط راننده جلوگیری کند.
تعدادی از خودروهای مدرن اکنون دارای الگوهای فریت در جلوی آینه عقب هستند تا نور خورشید را مسدود کنند.
چندین مزیت فنی دیگر از نقطه سیاه وجود دارد. فریت همچنین به توزیع مناسب وزن و تنش بین شیشه و چسب کمک می کند و این به کاهش احتمال ضعیف شدن و شکسته شدن پیوند کمک می کند. علاوه بر این، نوار فریت از آسیب دیدن گوشه ها و لبه های شیشه جلوگیری می کند و در عین حال از چسب پلی اورتان در برابر گرد و غبار و تجمع رطوبت محافظت می کند. هر دوی این عوامل به قدری مهم هستند که می توانند منجر به ضعف ساختاری شوند.
جنبه دیگری از طراحی نقطه فریت شیشه خودرو وجود دارد که اکثر مردم در مورد آن نمی دانند و آن تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی است! بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن آمریکایی بررسی کنندگان شواهد ردیابی، تجزیه و تحلیل نقاط ریز فریت سیاه می تواند به تطبیق قطعات شیشه در صحنه های جنایت یا تصادف کمک کند.
شناسه های منحصر به فرد برای زیبایی و دوام
مزیت نهایی طراحی فریت این است که متخصصان می توانند از آنها برای ردیابی قطعات استفاده کنند. ترکیب شیمیایی آنها از تولید کننده ای به سازنده دیگر و حتی بین مدل های مختلف خودرو متفاوت است. به طور خلاصه، این نقاط سیاه می توانند به عنوان یک شناسه منحصر به فرد عمل کنند. همچنین، تغییرات در مواردی مانند براقیت، رنگ و بافت نیز میتواند به تحقیقات بیشتر کمک کند.
گجت نیوز