ناتو عملیات Baltic Sentry را برای محافظت از کابل های برق و ارتباطات زیردریایی در دریای بالتیک در برابر خرابکاری آغاز کرد. این توافقنامه قصد دارد از وسایل نقلیه سطحی بدون سرنشین (پهپادها) معروف به قایق های بدون سرنشین برای افزایش آگاهی کلی از موقعیت در منطقه استفاده کند. حداقل 20 فروند یو اس وی به این ماموریت اختصاص داده شده است که در کنار حدود 12 کشتی از گروه 1 دریایی ایستاده ناتو و گروه مقابله با مین نیروی دریایی ناتو در گروه 1 و تعداد نامشخصی از هواپیماهای گشت دریایی مستقر خواهند شد.
به گزارش The Warzoneاقدام جدید ناتو به دنبال چندین حادثه در ماه های اخیر صورت می گیرد. در این حوادث، کشتی های مرتبط با روسیه مظنون به آسیب رساندن به کابل های حیاتی زیردریایی هستند. اولین حادثه در نوامبر 2024 رخ داد. (آبان و آذر); زمانی که کشتی 224 متری Yipeng 3 با پرچم چین، پس از خروج از بندری در روسیه، مظنون به آسیب رساندن به دو کابل ارتباطی فنلاند و سوئد به اروپای مرکزی شد. رویداد دیگری یک ماه بعد در دسامبر رخ داد (آذر و دی). زمانی که نفتکش Eagle S حامل نفت روسیه یک کابل برق و چندین کابل ارتباطی بین فنلاند و استونی را قطع کرد.
در اوایل ماه جاری، طرح استقرار پهپادهای دریایی مورد بحث قرار گرفت و یکی از دریاسالاران ناتو پیش بینی کرد که این پهپادها تا ژوئن 2025 مستقر شوند. با این حال، به نظر می رسد ناتو به دلیل حساسیت زیرساخت هایی که نیاز به حفاظت دارد، جدول زمانی را شش ماه جلوتر برده است.
این وسایل نقلیه بدون سرنشین احتمالا چندین حسگر از جمله نوری و الکترومغناطیسی خواهند داشت. علاوه بر این، دادههای جمعآوریشده پس از تلفیق با دادههای بهدستآمده از منابع دیگر، با سایر علاقهمندان به اشتراک گذاشته خواهد شد.
یکی از سخنگویان ناتو به وب سایت Warzone گفت: «این الزامات بر ارائه آگاهی موقعیتی از طریق حسگرهای عمدتاً غیرفعال (شامل تصویربرداری و طیف الکترومغناطیسی) و ایجاد تعداد لازم سکوها برای پوشش مناطق هدف متمرکز است. طرح اولیه پیشبینی میکند که ناوگان به صورت مرحلهای توسعه مییابد که فرصتهایی را برای گسترش تلاشها و ادغام فناوریهای جدید یا متفاوت و توسعه مناطق عملیاتی فراهم میکند.»
مقالات مرتبط:
در آن سوی دنیا، پس از مظنون شدن یک کشتی باری چینی به خرابکاری در کابل اینترنت زیردریایی که این کشور جزیره را به ساحل شرقی ایالات متحده متصل می کرد، تایوان نظارت بر شبکه کابلی زیردریایی خود را افزایش می دهد.
نیروی دریایی و گارد ساحلی تایوان برای نظارت بر کشتی ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد. به خصوص آنهایی که ناگهان سرعت خود را تغییر می دهند یا مسیرهای نامنظم و غیرعادی را دنبال می کنند. مقامات گفتند که نیروی دریایی در صورت درخواست گارد ساحلی کشتی ها را اعزام می کند و در صورت لزوم سوار کشتی های مشکوک برای جستجو یا توقیف آنها می شود.