فرید فولادی، مدیرعامل آبرامد در رویداد “آبریگپ” که به منظور ارائه فعالیت های این ارائه دهنده خدمات ابری برگزار شد، هدف اصلی آن را ارائه خدمات رایانش ابری به کسب و کارها عنوان کرد و گفت: رایانش ابری یکی از زیرساختهای اصلی تحول دیجیتال که کسبوکارها باید راه خود را طی کنند، و با این وجود، مقیاس خواهند شد. با مقیاسپذیری، سازمانها میتوانند هزینههای خود را مدیریت کنند و محاسبات ابری را در صورت نیاز اضافه و کم کنند.»
وی ادامه داد: در مسیر تحول دیجیتالی جهان، اگر کسبوکارها بخواهند رشد کنند، چارهای جز تعریف مجدد خود از طریق فناوری ندارند. فناوری های جدید می توانند خیلی سریع بر مدل کسب و کار ما تأثیر بگذارند. هوش مصنوعی یکی از این فناوریهاست که هم نیازها را تغییر داده و هم بر کسبوکار تأثیر گذاشته است. بازار این محصول در سال 2022 حدود 78 میلیارد دلار بود. و در سال 2027 به 407 میلیارد دلار خواهد رسید.
به گفته وی، کاربرد اصلی هوش مصنوعی در تجارت به تازگی آغاز شده است و با ورود مدل های جدید آن، تغییرات بیشتری ایجاد خواهد شد. فولادی اینترنت اشیا را یکی از فناوری هایی می داند که تاثیر بسزایی در مسیر آینده کسب و کار خواهد داشت و تغییرات عمده ای را در = ایجاد می کند.
مدیرعامل آبرامد ادامه داد: شرکتی مانند آبرامد خدمات رایانش ابری را ارائه می کند و با گرفتن خدمات آن نیازی به خرید پردازنده گرافیکی، سی پی یو و مواردی از این دست نیست. شما همچنین بر اساس میزان مصرف پرداخت می کنید و اگر سرور شما خراب شود، هزینه بیشتری برای شما نخواهد داشت.
وی به سازمان ها توصیه کرد که رویکرد “اول ابر” را اتخاذ کنند و از خدمات ابری بر اساس تغییرات جهان استفاده کنند زیرا نیاز به زیرساخت ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. فولادی افزود: این حوزه در کشور ما جدید است. مهاجرت ابرها مرحلهای است و کسبوکارها در چند مرحله به سمت آن حرکت میکنند. از بدو تاسیس، ماموریت این شرکت ارائه خدمات رایانش ابری به مشاغل بوده است. آبرامد زیرساخت های خود را به گونه ای تنظیم کرده است که خدمات حیاتی مورد نیاز کسب و کار را ارائه می دهد.
سعید رحمان معاون فنی آبرامد درباره تعداد مشترکین این شرکت گفت: آبرامد بیش از 4000 مشترک دارد که بیش از 3200 شرکت حاصل همکاری مشترک آبرامد و همکاران سیستم است. بیش از 500 مشتری در خدمات مدیریت شده ما حضور دارند.
به گفته وی لایه داده و نرم افزار برتر توسط همکاران در سامانه ایجاد شده است. رحمان ادامه داد: «سرویسهایی که شرکتها در مجموعه خود از لایه مرکز داده تا نرمافزار استفاده میکنند، دارای چالشهای زیادی برای نگهداری هستند. مهمترین چالش پیش روی کسب و کارها عدم تعادل انرژی و تامین برق اضطراری است که باعث قطعی، خرابی و خرابی تجهیزات می شود. علاوه بر این، سیستم های خنک کننده ای که برای پشتیبانی از سرورها استفاده می شوند نیز ممکن است آسیب ببینند و باعث آسیب به تجهیزات شوند.
رحمان پهنای باند نامحدود، اتصالات ناپایدار و چالش استقرار اتصالات اضافی را از دیگر چالشهای کسبوکارها میداند و میگوید: «در ایران به دلیل استفاده از اتصالات نقطهبهنقطه، آبوهوا بر آنها تأثیر زیادی میگذارد». مهاجرت به ارائه دهندگان ابری یکی از تصمیمات مهم پیش روی کسب و کارها است و مرکز داده ونک آبرامد را یکی از مراکز داده پیشنهادی برای این امر نامید.
برای ساخت و تجهیز این مرکز تا امروز 350 میلیارد تومان هزینه شده و برق آن از دو منبع مجزا تامین می شود. مرکز داده ونک در صورت قطع برق می تواند تا 36 روز بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. در صورت شارژ کامل، می تواند تا یک هفته به کار خود ادامه دهد. اتصالات نوری اضافی برای ارتباط با زیرساخت های کشور و اینترنت بین المللی از دیگر مزایای این مرکز است.
– گفت رحمان، دستیار فنی عالی
سارا مشفاکی، تحلیلگر ارشد امنیت سایبری در ارائهدهنده خدمات ابری، میگوید: «ما هر روز بین 150 تا 200 منبع حمله شکست خورده را در زیرساختهای خود شناسایی و محدود میکنیم. بسیاری از سازمانها پس از وقوع حمله به راهحلی فکر میکنند، اما در نهایت ما یک رویکرد عمیق داریم و سطوح مختلف حفاظت را در نظر گرفتهایم. یعنی اگر یک لایه نتواند حمله را دفع کند، لایه های باقیمانده آن را دفع خواهند کرد.
به گفته وی، در دسترسترین و ارزانترین رویکردی که در حوزه امنیت میتوان اتخاذ کرد، اسکن مستمر آسیبپذیری و وصله امنیتی به موقع نرمافزارهایی است که تا حد امکان خودکار باشد. وی ادامه داد: دومین لایه حفاظتی ما ارزیابی امنیتی، تست نفوذ و سرویس WAF است. ما مانند یک هکر فکر می کنیم و عمل می کنیم. قبل از اینکه کسی آسیبپذیریها را کشف کند و وارد سازمان ما شود، آنها را پیدا کرده و رفع میکنیم.»
مشفقی درباره سرویس WAF ادامه داد: سرویس WAF یک لایه امنیتی است که از حملات وب جلوگیری می کند. این سرویس همه ورود به وب سایت های ما را بررسی می کند و از حملات رایج جلوگیری می کند. یکی از توانایی های اصلی او یادگیری است. ترافیک را تشخیص می دهد، در مورد آن می آموزد و در صورت مشاهده رفتار غیرعادی، آن را متوقف می کند.”
به گفته وی، اگر خود شرکت ها بخواهند این سرویس را اضافه کنند، جدای از هزینه بالا، نیاز به مدیریت و نظارت دارد. آبراماد این خدمات را به صورت مجموع ارائه می کند، رفتارهای غیرعادی را با ابزار نظارت خود شناسایی و به آن پاسخ می دهد.
امیر رضایی، مدیر توسعه محصول آبرامد، درباره خدمات سلف سرویس آبرامد گفت: «سرویس سلف سرویس آبرامد در حال حاضر بر روی پلتفرم آن موجود است. کاربران می توانند سرویس های ابری خود را بر روی آن سازماندهی و مدیریت کنند. در سال های اخیر، مدیران فناوری اطلاعات تاکید کرده اند که قصد دارند برخی از خدمات تجاری خود را خودشان مدیریت کنند. این مشکل دلایل مختلفی داشت، از جمله اینکه نمی خواستند برای این خدمات هزینه ای بپردازند و پیچیدگی آنها باعث می شد که خودشان بخواهند آن ها را مدیریت کنند، اما همچنان قصد داشتند روی زیرساخت های ما ارائه کنند.
به گفته وی، آبرامد ارائه این خدمات مدیریت شده به مشاغل را از اهداف اصلی خود می داند. وی درباره مزایای این طرح گفت: انعطافپذیری طراحی، مقیاسپذیری پرداخت و پهنای باند اینترنت مرکز داده از جمله مزایای این طرح است. پیشنهاد ما این است که کسبوکارها میتوانند خدماتی را ارائه دهند که میتواند در لایه نرمافزاری به پلتفرم ابری منعکس شود و سپس محیطهای توسعه و آزمایش را با هزینهای معقول در بالای آن قرار دهند.”
در ادامه این رویداد نشست تخصصی «ابر و آینده زیرساخت ها از نگاه مدیران سازمانی» برگزار شد. مهدی امیری، نایب رئیس هیئت مدیره شرکای سیستم، درباره وضعیت توسعه ابری ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد که استفاده از فناوری نسبت به دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است و وابستگی ما نیز افزایش یافته است. بسیاری از شرکتهای مشتری یک سیستم اتاق سرور 10 تا 15 قفسهای برای خود ساختند، زیرا نیاز به آن وجود داشت.
به گفته وی، شرکت ها تمایل دارند ابر خصوصی خود را داشته باشند، اما اکنون تعداد شرکت هایی که این خدمات را به صورت عمومی ارائه می دهند افزایش یافته است. امیری ادامه داد: ما هنوز در ابتدای مفاهیم ابر عمومی هستیم و دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. از جمله این دلایل، دیدگاههای فرهنگی و نگرانیها در مورد مسائل امنیتی، دادهها و پادمانهای قانونی است. آفرینش همیشه لذت های خود را دارد، اما با گذشت زمان هزینه آن تمام می شود. “حفظ یک ابر خصوصی سخت است.”
سینا افلاکی، معاون فناوری اطلاعات شرکت آماد لزید در این نشست گفت: پردازشی که ما برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده میکنیم، انرژی زیادی مصرف میکند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما آنچه عملا در شرکت ها ایجاد می شود، پردازش مصرف است، زیرا داده های بزرگ و زیرساخت قوی است. این زمانی است که شرکت هایی مانند آبرامد می توانند با فروش پردازش، محاسبات و فضای ابری نقش مهمی ایفا کنند. همچنین استفاده از مدل های آموزش دیده هزینه زیادی ندارد و برای شرکت هایی که می خواهند از مدل های هوش مصنوعی در سازمان خود استفاده کنند، خرید این پردازش مقرون به صرفه تر خواهد بود.
امیر شعاعی، مدیر سیستمها و روشهای شرکت سهامی مادیران درباره رویکرد این شرکت به استفاده از فناوریهای ابری گفت: ما در این روندی هستیم که هماکنون وجود دارد و علاقهمندیم از خدمات ابری استفاده کنیم که هزینههای قابل توجهی دارند. رهبر باشند ما با محدودیتهای موجود، رویکرد مشکلمحور به فضای کسبوکار ایران داریم. دغدغه اصلی ما در زیرمجموعه های فناوری مادیران توسعه است.