انحصاری “درخشش با تو”؛ پیشرفت خارقالعاده فناوری، پدیدههای بسیاری را پدید آورده است که تصور آنها در گذشتهی نه چندان دور دشوار بود. این روزها مدل های مجازی که با هوش مصنوعی ساخته می شوند درآمد ماهانه زیادی از تبلیغات کسب می کنند و جزو پدیده های شگفت انگیز روزگار ما هستند.
از معروف ترین مدل های مجازی می توان به «آیتانا لوپز» اشاره کرد که توسط آژانس تبلیغاتی «سلوز» اسپانیا ساخته شده و نمونه بارز تحول دیجیتال و سرمایه گذاری در هوش مصنوعی برای کسب درآمد از طریق جذب حامیان مالی محسوب می شود. این مدل کاملا دیجیتال و با هوش مصنوعی ساخته شده است.
در کمتر از یک سال، آیتانا مدل مو صورتی بیش از 330000 دنبال کننده در اینستاگرام جمع کرده است و از تعداد فالوورهای برخی از اینفلوئنسرهای واقعی پیشی گرفته است، تا جایی که این موفقیت سوالاتی را در مورد قابلیت های هوش مصنوعی ایجاد کرده است یک واقعیت جایگزین ایجاد کرد.
آژانس خلاقی که آیتانا را ایجاد کرده است، روند ایجاد این چهره مجازی و نحوه استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر و ویدیوهای کاملا واقعی را توضیح داده است.
سوفیا نوالیس، یکی از اعضای آژانس، می گوید: “ما همیشه قصد داریم شخصیت او را به اینفلوئنسرهای واقعی نزدیک کنیم.”
نوالیس برای واقعی نشان دادن آن افزود: «ما عکسی میگیریم که میتواند (مثلاً) من باشم، و سپس آن را با یک هوش مصنوعی جایگزین میکنیم که نیاز به بازی با جزئیات از جمله نور و سایه دارد تا از نظر کیفیت عالی باشد. و با داستانها و کپشنهایی که درباره او مینویسیم، سعی میکنیم او را یک تأثیرگذار واقعی با سبک زندگی «پیچیده» نشان دهیم.»
به دلیل بازاریابی آیتانا که با نمایش اغراق آمیز حفظ تناسب اندام و پیروی از یک رژیم غذایی سخت برای رسیدن به اندام ایده آل همراه است، سوالاتی در مورد جنبه های اخلاقی این نوع بازاریابی کاذب مطرح شده است. نوالیس در پاسخ به این سوال گفت: «این محتوا دور از «کمال جعلی» مدلهای واقعی در اینستاگرام نیست که با استفاده از فیلترها و تکنیکهای ویرایش عکس میبینیم و اگر آیتانا را با سایر اینفلوئنسرها مقایسه کنیم، دقیقاً شبیه آنها به نظر میرسد. »