Gen Z، به عنوان نسلی که تماماً در مورد فناوری است، تأثیر قابل توجهی بر نحوه استفاده از برنامه ها دارد. این نسل که حدود 40 درصد از کاربران موبایل جهان را تشکیل می دهد، بازار اپلیکیشن های خاص خود را با اولویت های منحصر به فرد خود دارد.
به گزارش TechCrunch، محبوب ترین برنامه های نصب شده توسط Gen Z در سال 2024 تصویر واضحی از علایق آنها ارائه می دهد. علیرغم محدودیتهای جمعآوری دادهها برای کاربران 13 تا 17 ساله، این گزارش فقط به کاربران آمریکایی 18 تا 24 ساله میپردازد.
یکی از شگفت انگیزترین نتایج این نظرسنجی، محبوبیت بسیار زیاد اپلیکیشن Temu است. این بازار آنلاین با ارائه طیف گسترده ای از محصولات با قیمت های بسیار پایین، 41.98 میلیون بار توسط جوانان آمریکایی بین 18 تا 24 سال دانلود شده و رتبه اول را در این لیست کسب کرده است. این آمار نشان می دهد که با وجود علاقه به پایداری مد و انتقاد از مد سریع، نسل Z همچنان به دنبال محصولات ارزان قیمت است.
TikTok با 33.23 میلیون دانلود در رتبه دوم قرار دارد. اپلیکیشن مذکور به عنوان یک پلتفرم محبوب برای تماشای محتوای کوتاه و جذاب در بین نسل Z شناخته می شود. جالب اینجاست که نسل Z نه تنها برای سرگرمی بلکه به عنوان موتور جستجو نیز از تیک توک استفاده می کند.
نرم افزارهای متا اختصاصی همچنان در میان Gen Z محبوب هستند. Threads با 32.32 میلیون دانلود در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن WhatsApp با 28.42 میلیون دانلود و اینستاگرام با 26.29 میلیون دانلود قرار دارند. این آمار نشان می دهد که نسل Z همچنان برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود به شبکه های اجتماعی وابسته است.
سرویس هوش مصنوعی ChatGPT، محصول OpenAI، با 24.63 میلیون دانلود محبوبیت قابل توجهی در بین Gen Z به دست آورد. این ابزار هوش مصنوعی به عنوان دستیار در زمینه های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و راهنمایی شغلی استفاده می شود. طبق آمار منتشر شده توسط کالج های آمریکایی، 43 درصد از دانشجویان آمریکایی از ChatGPT و سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای حل مشکلات خود استفاده می کنند.
21.72 میلیون بار دانلود برنامه ویرایش عکس و ویدیو CapCut نشان می دهد که Gen Z به ایجاد محتوای بصری با کیفیت بالا علاقه مند است. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی فیلم ها و عکس های خود را ویرایش کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
گوگل با 17.65 میلیون دانلود برای اپلیکیشن جستجوی خود و 14.03 میلیون بار برای یوتیوب محبوبیت خود را در میان Gen Z حفظ کرد. Gen Z از یوتیوب به عنوان منبعی غنی از آموزش، سرگرمی و اخبار استفاده می کند. همچنین محبوبیت سایر اپلیکیشن های گوگل مانند کروم با 10.19 میلیون نصب، Google Mate با 9.63 میلیون نصب، Google Drive با 7.22 میلیون دانلود و Google Photos با 6.79 میلیون دانلود نشان می دهد که این شرکت همچنان بازیگر اصلی نسل بعدی در زندگی دیجیتال
لیست شبکه های اجتماعی مبتنی بر سرگرمی شامل اسنپ چت با 19.16 میلیون نصب، تلگرام با 13.12 میلیون نصب، Pinterest با 8.23 میلیون دانلود، Reddit با 8.06 میلیون دانلود و X با 7.58 میلیون بار است. نکته قابل توجه در مورد آمار ذکر شده این است که تعداد زیادی از جوانان Gen Z در تمامی پلتفرم های ذکر شده دارای حساب کاربری هستند.
نتفلیکس با 15.67 میلیون نصب عنوان بهترین سرویس پخش فیلم و سریال را از آن خود کرد. سرویس های پخش فیلم Prime Video با 12.86 میلیون دانلود و Disney Plus با 11.68 میلیون دانلود در رتبه های بعدی قرار دارند. Spotify با 10.45 میلیون دانلود به عنوان پربارترین برنامه استریم موسیقی Gen Z انتخاب شده است.
در بخش مالی، PayPal با ۱۳.۹۲ میلیون دانلود در صدر فهرست برنامههای مالی برتر انتخاب شده توسط Gen Z قرار گرفت و پس از آن Venmo با ۷.۸ میلیون دانلود و Cash App با ۶.۹ میلیون دانلود در این فهرست قرار گرفتند.
مقالات مرتبط
با 8.37 میلیون نصب، برنامه Gauth یک همراه آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط Byte Dance (مالک TikTok) توسعه یافته است. این اپلیکیشن با تمرکز بر حل مسائل ریاضی، امسال میلیون ها کاربر را به خصوص با ارائه راه حل های گام به گام جذب کرد.
رشد سریع Gauth به حدی بوده است که در ماه آوریل رتبه دوم را در لیست پربارگیری ترین برنامه های آموزشی برای دستگاه های iOS در ایالات متحده کسب کرد.
به طور کلی، از تعداد و روش انتخاب اپلیکیشن های استفاده شده توسط نسل Z، می توان فهمید که این نسل برای زندگی دیجیتالی خود ارزش زیادی قائل است و همچنین از اپلیکیشن های مربوطه برای اوقات فراغت و پرداخت استفاده می کند.