نمایشگاه CES 2025 مانند هر سال، انجمنی برای نمایش آخرین نوآوری ها و فناوری های پیشرفته در زمینه های مختلف بود. از روباتهای پیشرفته و تلویزیونهای آیندهنگر گرفته تا فناوریهای مرتبط با سلامتی و سرگرمی، همه در این نمایشگاه دیده شدند. اما خودروها و فناوریهای مرتبط با حملونقل امسال نیز در کانون توجه قرار گرفتند و برندهای بزرگ و کوچک از سراسر جهان بار دیگر با جدیدترین ساختههای خود بینندگان را شگفتزده کردند.
از خودروهای الکتریکی لوکس گرفته تا خودروهایی که پهپاد را در داخل خود پنهان میکنند، شرکتهایی مانند زاکربرگ، هوندا، سونی و XPENG، همراه با غولهای معتبری مانند کادیلاک، چشمانداز خود را برای آینده حملونقل به نمایش گذاشتهاند. در همین راستا در این مقاله نگاهی کوتاه به خودروهای جذاب CES 2025 خواهیم داشت.
برند زوکر، زیرمجموعه گروه جیلی (صاحب برندهای Volvo و Polestar) به دلیل ترکیب عملکرد بالا و تجمل شناخته شده است. این شرکت با چند مدل چشمگیر توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه CES امسال را به خود جلب کرد.
Zucker FR 001 که یک استیشن تمام الکتریکی و قدرتمند با چهار موتور الکتریکی و قدرت خروجی 1282 اسب بخار است، آمده است تا استاندارد جدیدی را برای علاقه مندان به خودرو ایجاد کند. باتری 100 کیلووات ساعتی این مدل دارای معماری 800 ولتی بوده و با شارژ فوق سریع می توان آن را در کمتر از 12 دقیقه از 10% تا 80% شارژ کرد.
طراحی جسورانه FR 001 شامل یک باله عقب بزرگ، یک کابین با پوشش آلکانترا و یک صفحه نمایش 15.05 اینچی OLED با وضوح 2.5K است. این خودرو نمونه ای از قابلیت های خودروهای برقی امروزی است.
مدل Zucker Mix از برند چینی با هدف بازتعریف مینیونهای لوکس و در عین حال کاربردی و همهکاره است. طراحی بدون ستون این خودرو، ورود به فضای داخلی جادار آن را آسان می کند.
باتری 102 کیلووات ساعتی مینی ون جدید زوکر تا 703 کیلومتر دوام می آورد. صندلی های Zucker Mix می توانند 270 درجه بچرخند و می توانند آن را به مکانی برای استراحت، معاشرت یا حتی یک دفتر سیار تبدیل کنند.
Zucker 009 Grand یک مینی ون لوکس است که تجربه ای عالی را برای مسافران خود فراهم می کند.
قسمت عقب Zucker Grand با صندلی های تاشو، صفحه نمایش بزرگ 43 اینچی و تزئینات مرمر واقعی هیمالیا تزئین شده است. این وسیله نقلیه برای کسانی طراحی شده است که به راحتی و تجمل در حمل و نقل خود اهمیت می دهند.
Zucker RT یک روباتیک کاملاً مستقل برای آینده حمل و نقل مشترک است. قابلیت های پیشرفته خودرانی Zucker RT از قدرت پلتفرم محاسباتی جدید Nvidia به نام Nvidia DRIVE Thor ناشی می شود.
RT فاقد فرمان یا پدال است و می خواهد ایده حمل و نقل عمومی را به یک تجربه راحت و بدون دردسر برای مسافران تبدیل کند.
سری Zero هوندا، از جمله مدلهای Zero Saloon و Zero SUV، طراحی پیشرفته را با فناوری انسان محور ترکیب میکند. هر دو مدل مجهز به سیستم عامل هوشمند Asimo OS هستند که با یادگیری از رفتار راننده، تجربه ای شخصی سازی شده را فراهم می کند.
به لطف رانندگی خودکار سطح 3، خودروهای سری Zero می توانند در بزرگراه ها به صورت هندزفری رانندگی کنند تا راننده بتواند کارهایی مانند تماشای فیلم یا برقراری تماس ویدیویی را انجام دهد.
از جمله ویژگی های قابل توجه کابین آینده نگر این خودروها، داشبورد مجهز به پنج صفحه نمایش و آینه دیجیتال است. برد سری Zero 483 کیلومتر است و هدف آن تغییر درک عمومی از خودروهای الکتریکی است.
ماشین الکتریکی Afeela 1 از سونی و هوندا
Afila 1 حاصل همکاری پیشگامانه سونی و هوندا است. قابلیت های رانندگی خودکار و سیستم پیشرفته کمک راننده آن از 40 سنسور ناشی می شود. سیستم اطلاعات سرگرمی Efila 1 از کنسول بازی سونی پلی استیشن الهام گرفته شده است و تجربه ای تعاملی و جذاب را برای مسافران ارائه می دهد.
یک نمایشگر خارجی تعبیه شده در جلوی خودرو به نام Media Bar می تواند پیام هایی را برای عابران یا سایر رانندگان نمایش دهد. قیمت ماشین کراس اوور سونی-هوندا از 89900 دلار برای مدل پایه شروع می شود و خریداران خوش شانس در سال 2026 تحویل خواهند شد.
ماشین پرنده مدولار XPENG AERO HT
در نگاه اول، SUV غول پیکر شش چرخی که XPENG امسال در نمایشگاه CES رونمایی کرد، خودرویی عجیب شبیه به سایبرتراک تسلا به نظر می رسد. اما این وسیله نقلیه مدولار که خودروساز چینی آن را ناو هواپیمابر زمینی نامیده است، به عنوان یک کشتی مادر عمل می کند و یک هواپیمای بدون سرنشین عمودی الکتریکی eVTOL را در محفظه عقب خود دارد.
خود خودروی شاسی بلند به دلیل ماهیت سه محوره، عملکرد آفرود چشمگیری دارد. هنگامی که به نقطه مورد نظر رسیدید، پهپاد شش ملخه دو نفره به لطف کنترل های دستی و خودکار می تواند مستقر شده و در یک تور هوایی حرکت کند. XPENG امیدوار است تولید خودروی هیبریدی عجیب خود را در سال 2026 آغاز کند. با قیمتی در حدود 280000 دلار
ماشین آپترا خورشیدی
Optera Motors، استارت آپی از کالیفرنیا، با خودروی خورشیدی خود به نمایشگاه CES امسال آمد. بدنه بسیار سبک 998 کیلوگرمی و طراحی بسیار آئرودینامیکی خودروی برقی خورشیدی اپترا، آن را قادر می سازد تا تنها با تکیه بر انرژی خورشیدی، 64 کیلومتر در روز و 17702 کیلومتر در سال را طی کند. همچنین سه چرخ اپترا با یک بار شارژ 643 کیلومتر برد دارد.
برخلاف تلاشهای قبلی، این بار Optra مصمم به تولید انبوه خودروی خورشیدی خود است. اما معلوم نیست که آیا او سرمایه های لازم را برای این کار خواهد کرد یا خیر.
مدل OPTIQ کوچکترین و مقرون به صرفه ترین SUV الکتریکی کادیلاک است. این خودرو دارای سیستم چهار چرخ محرک دو موتوره است که 300 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. باتری 85 کیلووات ساعتی Optic برد برآورد شده توسط EPA تا 300 مایل را فراهم می کند. این خودرو مجهز به شارژر سریع 150 کیلوواتی DC است که می تواند در عرض 10 دقیقه تا 127 کیلومتر به باتری اضافه کند.
با وجود قیمت پایه 53000 دلاری، اپتیک تجمل را قربانی نمی کند. به عنوان مثال، طبق گفته سازنده، سیستم صوتی 19 بلندگوی Dolby Atmos این خودرو با سیستم های صوتی حرفه ای برابری می کند.
کانسپت Italdesign Quintessenza
مدل مفهومی Quintessenza توسط Italdesign یک ون برقی آینده نگر است که طراحی گرند تورر را با کاربرد یک ون ترکیب می کند. با باز کردن درب کشویی، فضای بار این خودرو آن را از یک خودروی شیک GT به یک ون کاربردی تبدیل می کند.
سیستم محرکه الکتریکی سه موتوره خودروی مورد بحث قدرتی چشمگیر معادل 777 اسب بخار را ارائه می دهد. از نکات جذاب طراحی این کانسپت می توان به درب های پروانه ای آن اشاره کرد. با این حال، بازدیدکنندگان CES از صندلی های ثابت در بخشی از مفهوم Quintessenza انتقاد کردند.
کپسول خودران Zoox
هدف از کپسول خودران Zoox ایجاد انقلابی در آینده حمل و نقل شهری است. این غلاف های خودران به شکل بالون که توسط بخش همنام آمازون تولید شده اند، دارای کابینی جذاب و بدون هیچ گونه کنترل سنتی (از جمله فرمان و پدال) هستند.
کپسول های زاکس از سال 2023 در کالیفرنیا و لاس وگاس آزمایش می شوند. این کپسول ها به مجموعه ای از سنسورها و دوربین ها برای ناوبری ایمن و کارآمد در محیط های شهری مجهز هستند. فضای داخلی این تاکسی های خودران، راحتی سرنشینان را در اولویت قرار می دهد و حتی به آنها اجازه می دهد که رودررو صحبت کنند.
ماشین Oshkosh برای خدمات پستی ایالات متحده
خودروی تحویل نسل بعدی Oshkosh American Auto یا NGDV یک جایگزین الکتریکی برای وانت های قدیمی Grumman LLV سرویس پست ایالات متحده است. این مدل دید، کیسه هوا و تهویه هوا را بهبود بخشیده است و مشکلات قدیمی مدل های قدیمی را اصلاح می کند. همچنین طراحی جعبه NGDV مانند فضای بار را به حداکثر می رساند.
بیشتر ناوگان جدید الکتریکی خواهد بود. بنابراین انتظار می رود NGDV نقش کلیدی در نوسازی شبکه USPS و کاهش آلودگی ناشی از عملیات آن ایفا کند.
ماشین روباتیک خالی توسط Applied AV
Blanc Robot از Applied AV یک پلت فرم الکتریکی مستقل برای لجستیک آخرین مایل (تحویل کالا به مقصد نهایی مشخص شده توسط مشتریان) است. این پلت فرم دارای شاسی جمع و جور و کم ارتفاع به طول 4 متر، عرض 1.6 متر و ارتفاع کمتر از 1 متر می باشد. ظرفیت بار آن به 1000 کیلوگرم می رسد و برای کاربردهایی مانند حمل و نقل کالا و لجستیک صنعتی قابل استفاده است.
در حال حاضر، ربات خالی تنها یک نمونه اولیه برای نشان دادن پتانسیل خودروهای خودران الکتریکی در محیطهای تجاری و صنعتی است و مشخص نیست که آیا به تجاریسازی خواهد رسید یا خیر.
اسکات مسافر و ترا
پس از معرفی آنها در اواخر سال 2024، خودروهای اسکات تراول و ترا از اسکات موتورز این بار به نمایشگاه CES آمدند. مسافر یک SUV و Terra یک ون است. هر دو مدل به صورت تمام الکتریکی یا پلاگین هیبریدی در دسترس هستند. در نسخه هیبریدی، موتور بنزینی به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتری عمل می کند.
مدل های جدید برند قدیمی اسکات قرار است در اواخر سال 2027 عرضه شوند.
کدام یک از خودروها و فناوری های ارائه شده در CES 2025 بیشتر توجه شما را به خود جلب کرد؟ آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.