گوگل به اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قصد ندارد نتایج بررسی صحت اخبار و اطلاعات توسط سازمان های حقیقت یاب را در قسمت جستجوی گوگل و پلتفرم یوتیوب خود نمایش دهد.
تصمیم گوگل درست زمانی اتخاذ می شود که اتحادیه اروپا می خواهد قوانین سخت گیرانه تری برای مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست و جعلی در اینترنت وضع کند.
تا سال 2022 اتحادیه اروپا مجموعه ای از تعهدات داوطلبانه را برای شرکت های فناوری تعیین کرده است تا اقدامات خودجوش را برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم های خود انجام دهند و گوگل نیز به این تعهدات پایبند بوده است. این تعهدات داوطلبانه اکنون تحت قانون خدمات دیجیتال (DSA) به قانون الزام آور تبدیل خواهند شد.
در نامه ای که توسط Axios در دسترس است و خطاب به رنه نیکولایافسر مسئول در واحد محتوا و فناوری کمیسیون اروپا نوشته شده است، کنت واکررئیس بخش امور جهانی گوگل رسما اعلام کرد که گوگل به الزام نمایش نتایج بررسی صحت اخبار پایبند نخواهد بود. زیرا “به هیچ وجه برای خدمات ما مناسب یا موثر نیست.”
واکر گفت گوگل “قبل از اینکه قانون خدمات دیجیتال به قانون تبدیل شود و اجرا شود، از کلیه تعهدات خود برای همکاری با مقامات حقیقت یاب ذکر شده در آیین نامه رفتار کنار می کشد.”
قانون رفتار اتحادیه اروپا در مورد اطلاعات نادرست در حال حاضر شرکتهای امضاکننده را ملزم میکند که با سازمانهای حقیقت یاب در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری کنند، نتایج تحقیقات این سازمانها را به همه زبانهای رسمی اتحادیه اروپا در دسترس کاربران قرار دهند و انگیزههای ارسال اطلاعات نادرست را در اختیار کاربران قرار دهند پلت فرم های آنها
مقالات مرتبط
قوانین رفتاری شرکتها را ملزم میکند تا شناسایی، درک و گزارش اطلاعات نادرست را برای کاربران آسانتر کنند، در حالی که تبلیغات سیاسی را پرچمگذاری کرده و حسابهای کاربری جعلی، رباتها و ویدیوهای جعلی عمیق را که به گسترش اطلاعات نادرست دامن میزنند، تجزیه و تحلیل کنند.
Google از فرآیند رسمی و ساختار یافته «حقایقیابی» به عنوان بخشی از روشهای نظارت و مدیریت محتوای خود استفاده نمیکند. طی مذاکرات و توافقات مربوط به «آیین رفتار» اتحادیه اروپا، این شرکت مخالفت خود را با برخی از الزامات این کد اعلام کرد و اعلام کرد که «بخش جستجوی گوگل و یوتیوب تلاش خواهند کرد تا با سازمانها به توافق برسند. اثبات حقایق در این زمینه؛ اما گوگل نمی تواند کنترل کاملی بر این فرآیند داشته باشد.
40 پلتفرم آنلاین، از جمله مایکروسافت، تیک تاک، توییچ و متا، «کد رفتاری» اتحادیه اروپا را امضا کردهاند.