سنگ پاهلاوی ساسانید قبل از رمزگشایی نابود می شود. رئیس میراث فرهنگی شهر روستام نوراباد در استان فارس ، جایی که این کتیبه در آن قرار دارد ، می گوید که این کتیبه حدود شش ماه از آب خارج است ، بنابراین پس انداز آن دشوار است.
سیاواش آریا ، محقق و فعال میراث فرهنگی ، در تاریخ 3 مارس از کتیبه عکس گرفت و آن را با برعکس کتیبه حدود یک دهه پیش از تخریب گسترده آن مقایسه کرد. فعال میراث فرهنگی گفت: سنگ ساسانید ساسانید در بالاترین شرایط برای نگهداری و محافظت است و به دلیل عوامل طبیعی و محیطی و به ویژه باران و آب تالاب ، او با مرگ و آثار تراشیده سینوس سنگی نمی تواند خوانده شود.
وی همچنین توضیح داد: سنگ ساسانید پهلوی در اوایل دهه 1990 در روستای پارس (فارس) سراب بلک شناسایی و ثبت شد ، اما از آن زمان رها شده است ، و رهبران پیشین استان و کارشناسان میراث فرهنگی از چالش ها و چالش ها آگاه هستند. خوشبختانه ، هیچ اقدامی برای محافظت از این کتیبه توسط Sasanid Pahlavi انجام نشده است.
این فعال میراث فرهنگی گفت: “این کتیبه از ساسانید در اوایل دهه 1990 از کیفیت بالایی برخوردار بود و حتی در پوست سنگی نیز عوامل طبیعی کمتری داشت.” اما پس از یک دهه ، به دلیل عوامل طبیعی و باران و آب تالابها و عوامل بیولوژیکی (گل) و عدم اقدامات برای محافظت و بازگرداندن آستانه نابودی کامل و ناپدید شدن. بدتر این است که بیش از یک دهه ، کتیبه های Sasanid Pahlavi خوانده نشده و معکوس نشده است و ما از جزئیات این کتیبه های سوسیس نمی دانیم.
وی اظهار داشت که تنها راه نجات سنگ ساسانید ساسانید “معجزه سیاه” از Rostam بود و گفت که ترمیم سنگ ابتدا باید توسط متخصصان کارشناسان نوسازی پاک و متعاقباً پاک شود. نصب سایه استاندارد در بالا و بسته شدن آب و باران از پایین و بالای دست ها و آب منحرف یک محلول ضروری و محافظ است.
در مورد محافظت از این کتیبه از ساسانانید و خوانش ها و مستندات وی ، محمودی گاما ، مدیرعامل میراث فرهنگی Rostam ، که در این منطقه جغرافیایی برای ایسنا توضیح داده شده است: کتیبه حدود یک سال در لیست میراث ملی ذکر شده است ، اما مشکل وجود دارد. این کتیبه بخشی از سنگی است که منبع رودخانه و منطقه مرطوب سیاه میراژ بود. در حقیقت ، این مقیاس بخشی از منطقه مرطوب است و بخشی از سال در زیر آب است. این کتیبه ممکن است نزدیک به پنج ماه از آب خارج باشد. در کشاورزی و زمستان ها معمولاً در زیر آب است. چگونه می توان از این کتیبه محافظت کرد!؟
وی افزود: وقتی این کتیبه تقریباً نیم سال در زیر آب باشد ، چگونه می توان از آن محافظت یا ترمیم کرد. ” ما معتقدیم که وقتی این سنگ حک شده است ، این کتیبه در زیر آب بیرون نیامد و از سال خارج شد.
مدیرعامل میراث فرهنگی شهرستان Rostam چه چیزی برای خواندن و مستند سازی محتوای این کتیبه ساخته شده است ، که از بین می رود؟ وی توضیح داد: شاید راه حل جدا کردن کتیبه از سنگ و انتقال آن به مکان یا موزه بهتر باشد. تلاش می شود تا مطالب آن را بخوانید. حدود 1 یا 2 سال بود که g -n -abu dhar hemmati ، استاد زبان باستانی ، برای خواندن کتیبه به منطقه سفر کرد. آنها نمی توانند بیایند ، ما برای آنها عکس ارسال کردیم. با توجه به آنچه تاکنون خوانده شده است ، متن این کتیبه ممکن است مربوط به تقسیم آب در دوره Sasanid باشد. متن دقیق البته خوانده نمی شود.
وی افزود: در گذشته ، نمایندگان میراث فرهنگی فارس سعی داشتند وضعیت کتیبه ساسانید را شورش کنند ، اما هر بار که می آمدند ، کتیبه ها در زیر آب بودند.
مدیر میراث فرهنگی روستام از میراث فرهنگی شهر روستام در مورد کتیبه Sasanid تا کنون گفت: “ما در این زمینه فقرا نداریم.” من کسی هستم که تقریباً 5 سال است که میراث فرهنگی Rostam را انجام می دهم. با این حال ، ما تلاش کردیم تا زیرنویس ها را بخوانیم و مطالعاتی انجام دهیم. در طول مدیریت Massib Amiri در میراث فرهنگی ، یک بخش میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، نامه ای را برای خواندن Sasanid ارسال کردم ، ظاهراً هیچ کس این نقش را نمی خواند. برای محافظت از خود ، لازم است که برای میراث فرهنگی استانی ، ارسال یک زبان متخصص و باستانی برای تصمیم گیری صحیح درخواست کنید. انتظار می رود موسسه مطالعه میراث فرهنگی ، که دارای برخی کتیبه ها است ، یک متخصص را ارسال کند و مطالعه کند و منتظر بماند.
به رسمیت شناختن سنگ پهلوی ساسانید از شهر سیاه ساسانید ، سیاواش آریا ، محقق میراث فرهنگی ، توضیح داد: شهر Rostam یکی از استان شمال غربی فارس است و مرکز شهر ماسیری است. سنگ Sasanid Pahlavi “Sarab Black” در حدود 2 در 2 سانتی متر با فاصله 2 متر و نیمی از سطح آب تراشیده شده است. با این حال ، در گذشته ، این چشمه ها و تالابها در سطح بالاتری و در نزدیکی سنگ و هنوز هم در زیر آب در طول فصل بارندگی زیاد جمع نشده بودند. این کتیبه ها در دو ردیف و دبیر پالوی ساسانید حک شده است. از آنجا که این سنگ هنوز خوانده نشده است ، ما از موضوع آن آگاه نیستیم.
وی افزود: نزدیکی منطقه روستام و مماسنی به شهر ساسانید بیسپور ، در طول مسیر برقراری ارتباط با حسستین و بین النهرین (بین النهرین) (مزوپوتامیا) ، می تواند یک حدس و گمان احتمالی باشد که خاطرات ساسانید برای انتخاب این روش ارتباط و آب در این منطقه است. این کتیبه به همراه منبع Mirage Black ، Offles نیز به رهگذران اجازه می داد تا از مردم منطقه آگاه باشند.
ادامه آریا: Black Mirage Springs یکی از مهمترین منابع رودخانه رودخانه Rostam است و پس از پیوستن به رودخانه Fahlia در انتهای خاک Mamsnie و Rostam ، رودخانه زهره را تشکیل می دهد. حضور زبان ساسانید یکی از ویژگی های بارز این اثر ملی و تاریخی است. همچنین ، حضور میراژ سیاه در پای این کتیبه ممکن است یکی از مهمترین انتخاب های این موقعیت برای تراشیدن بنای تاریخی ساسانید باشد. به گفته برخی از مردم منطقه ، آسیاب های این چشمه ، به نام سارب ، توسط آسیاب سیاه معجزه تغییر نام داده شد.
isna