روز سهشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ بود که مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی در سال جاری قطع میشود. علیاکبر عربعامری همچنین گفته بود که سهمیه بنزین رانندگانی که در اسنپ و تپسی فعالیت میکنند از آذر ماه ۱۴۰۲ پرداخت نشده است.
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در حالی از اختصاص پیدا نکردن سهمیه بنزین به رانندگان تاکسیهای اینترنتی خبر داده است که پیش از این، شرکت اسنپ و شرکت تپسی به زومیت اعلام کرده بودند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ هیچ سهمیهای به رانندگان این دو پلتفرم تاکسی اینترنتی اختصاص پیدا نکرده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، یک ماه قبل در گفتوگو با زومیت توضیح داده بود که پلتفرمهای تاکسی اینترنتی موظف هستند پیمایش کاربران راننده را در اختیار دستگاههای متولی این حوزه قرار دهند تا به آنها سهمیه سوخت بهصورت ریالی تخصیص داده شود. به گفته او، اسنپ از ابتدای سال ۱۴۰۲ این پیمایش را برای نهادهای مربوطه ارسال کرده بود اما این سهمیه در سال گذشته واریز نشد.
مدیرعامل اسنپ، به دنبال اعلام خبر قطع سهمیه سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی در یادداشتی درباره این موضوع توضیحاتی را ارائه کرده است که در ادامه میخوانید:
«متاسفانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ سهمیهی سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی -باوجود مصوبهی تصویبشده در سال ۱۳۹۸- قطع شده است و کاربران رانندهی اسنپ برخلاف حق قانونیشان بیش از یک سال است که از دریافت سهمیهی سوخت محروم شدهاند.
از آنجایی که کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی -مانند رانندگان تاکسیرانی- متصدی حملونقل محسوب میشوند، بر اساس قانون مشمول دریافت امتیازهای این حوزه میشوند. دریافت سهمیهی سوخت بخش حملونقل عمومی از جمله این امتیازها به شمار میرود و این سهمیه باید بر اساس میزان پیمایشی که کاربران راننده در ناوگان تاکسیهای اینترنتی دارند به آنها تعلق بگیرد.»
خلج در ادامه به چالشهایی که در نتیجه قطع این سهمیه برای رانندگان ایجاد میشود، اشاره کرده است: «کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی با چالش جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای سوختگیری مواجه هستند و این موضوع قیمت تمامشده بنزین را برای آنها بالا میبرد. این کاربران برای خدمترسانی در بخش حملونقل نیاز به سوخت دارند و تصمیمات اخیر در رابطه با جمعآوری کارتهای سوخت بهشدت مشکلساز خواهد شد. عدم بهرهمندی رانندگان تاکسیهای اینترنتی از سهمیه سوخت در کنار مشکلات سوختگیری در جایگاههای سوخت تبعات زیادی به حملونقل درونشهری تحمیل میکند.»
به اعتقاد مدیرعامل اسنپ، برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و در نتیجه آن، افزایش هزینه سفر از تبعات قطع سهمیه بنزین رانندگان تاکسیهای اینترنتی خواهد بود:
«به دلیل مشکلات مذکور، تمایل به فعالیت در کاربران راننده به شدت کاهش پیدا میکند و این موضوع اثر منفی بر توازن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت تمامشدهی سفر میگذارد. بنابراین تبعات این تصمیمها علاوه بر کاربران راننده اسنپ متوجه بیش از ۷۰ میلیون کاربر مسافر این سامانه نیز خواهد شد و اثر تورمی جدی در این حوزه خواهد داشت.»
محمد خلج در ادامه توضیح داده است: «اسنپ بهصورت ماهانه مسافت طی شده همه کاربران راننده را در سفرهای اسنپی به نهادهای مسئول ارائه میکند. با تجمیع گزارشها و ارسال آن به وزارت نفت، این وزارتخانه متولی تخصیص سهمیه سوخت به کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی است. متاسفانه از اسفند ۱۴۰۱، با وجود ارسال منظم گزارشها و پیگیریهای مکرر از سازمانهای متولی، سهمیه سوخت به حساب کاربران راننده واریز نشده است.
همچنین بررسیهای انجام شده از سوی نهادهای مسئول روی شیوه محاسبه پیمایش کاربران راننده دقت بیش از ۹۹ درصدی آن را تایید کرده است. این موضوع نشان میدهد که برخلاف روشهای آفلاینِ اختصاصِ سهمیه بنزین که با دقت بسیار پایین و اتلاف منابع بالا انجام میشود، در تاکسیهای اینترنتی اختصاص سهمیه بنزین با دقت و بدون تضییع حقوق شهروندان انجام میشده است.»
او در پایان اعلام کرده است که اسنپ خود را موظف به تلاش برای احقاق حق کاربران راننده میداند و امید دارد که در سریعترین زمان ممکن از ارگانهای متولی راهکار و پاسخ شفافی در مورد تخصیص سهمیه بنزین دریافت کند.